Det er med Facebook annoncer som med Adwords: hamrende nemt at sætte i værk.

Bestem selv dit daglige budget, klikpris eller pris pr visning. Blandt mange små forskelle, er der én jeg glæder mig til at lege med: muligheden for at ramme den helt snævre målgruppe. Se her hvilke muligheder du har. Start med at logge dig ind på din Facebook profil.

1 Få begyndt

Hvor på dit website skal den besøgende lande. Sørg for at sende din potentielle kunde direkte til det du har lovet – og ikke bare til forsiden af din Webshop.

I eksemplet her er det Småfolk børnetøj.

Facebook Annoncer

2 Vælg din målgruppe

  • Land: Danmark
  • Køn: female. Det er målgruppen.
  • Alder: 30 – 65 år
  • Keywords: tager udgangspunkt i de nøgleord man som bruger, kan skrive ind i sin profil.
  • Udannelse: kort, mellem eller lang.
  • Forhold: ja, giver vidst sig selv.
  • Interesseret i forhold til mænd eller kvinder: ikke relevant her.

Målgruppe for Facebook annonce

Denne annonce skal ikke brande Emmamai børnetøj, men tiltrække de ”rigtige” besøgende. Derfor skal annoncen køre på børnetøjet Småfolk.

Målet er, at tiltrække ”kendere” af mærket. Altså giver der færre besøgende, end hvis det var en ”Lækkert børnetøj” annonce. Til gengæld er tesen den, at de besøgende er typen, der ved hvad dansk designet børnetøj er – og koster.

3 Lav din Facebook annonce

  • Overskrift: Småfolk børnetøj
  • Tekst: Lækkert dansk designet børnetøj fra Småfolk. Udsalg lige nu.
  • Billede: Småfolks logo – det skulle gerne trigge “kenderen”.

Annonce tekst

4 Budgettet for annoncen

Der er to måder at afregne på:

  • CPC – Per klik – per besøgende
  • CPM – Per visning – hver gang annoncen vises på en side.

Budget for annonce

Jeg vælger CPC.

  • Daglige budget: minimum 5$ per dag
  • Pris per klik: det du højst vil betale per klik.
  • Planlæg: du kan starte kampagnen med det samme eller bestemme et start og sluttidspunkt.

Opsummering og betalingsinformationer

En sidste gennemgang af alle detaljerne. Og det frem med visakortet. Jeg ved ikke hvor lang tid denne kode virker, men du kan få for 50$ annoncer ved at bruge kode: R1X5-0NH7-5FXW-5YEC

image

Nu skal din annonce godkendes – men så er du også kørende.

image

Social Media Marketing

Jeg tror Facebook annoncer går hen og bliver et spændende supplement til Google Adwords. Men det vil tiden vise. Som med al anden annoncering på Internettet er det kun et at gøre: afsætte tid og penge til at prøve – og for alt i verden – måle om det giver en øget omsætning.

Jeg har sat Analytics op til at måle på de besøgende som Facebook annoncerne sender til Webshoppen.

Du får 50$ ved at bruge koden – så prøver du det ikke også lige af og melder tilbage? Det tager kun 10 minutter.

Mærker fra Technorati: ,Markedsføring,Social Media Marketing