Twitter er måske ikke stedet hvor du kan skabe forretning. Derfor giver det ikke mening for dig og din forretning at være på Twitter. Men er det bare én eneste af dine kunder der er på Twitter, så har du ikke råd til at ignorere platformen.

Som ringe i vandet

Du ved bedst selv, hvad det er en utilfreds kunde kan finde på at brokke sig over. Nu skal du forestille dig at det ikke sker i en mail direkte til dig – men at det sker i et tweet på Twitter. Det kunne være:

“Køber aldrig noget fra (Dit butiksnavn). 6 ugers venten – og så er mobilen SIM låst. Hold dig væk fra (Link til din butik)”

Brugergenererede anmeldelser er blandt de vigtigste elementer, når en kunde researcher inden et køb. Anmeldelser og mund til mund. Twitter er platform for begge.

Derfor er et negativt tweet dårlig for din forretning.

Send videre og kom aldrig tilbage

Et værdifuldt tweet for aldrig lov til at stå alene. Det bliver sendt videre i netværket, så de andre ikke begår samme fejl. Som ringe i vandet spreder rygtet sig….

Det er nu du skal reagere

Der er kun én ting at gøre i den situation: at vende noget katastrofalt til noget andet. Og det kan du kun ved at indgå i en konstruktiv dialog med den forurettede. Og den dialog skal ske på samme platform, hvor dialogen startede.

Fang det i tide

Og for at kunne indgå i dialogen i tide, så skal du opfange at der bliver talt om dig, dit produkt eller dit website. Og det uden at det skal koste dig en krone.

Google Alert for Twitter

TweetBeep sender dig en mail, når et af de søgeord du har sat op, bruges i et tweet. Det er nemt og hurtigt at stille op. Så brug lige 5 minutter på det.

Twilert er en anden mulighed. Den har lidt flere muligheder end TweetBeep.

Linker til dit site fra Twitter

Du kan ikke være sikker på at dit navn, produkt eller virksomhed er nævnt i et Tweet. Her er BackTweets rigtig god. Den sender dig en mail hver gang der bliver linket til de websites som du opstiller på din konto.

Hvor galt er det gået?

Topsy giver dig et billede af, hvor mange gange et Tweet er blevet sendt videre. Det vil også give dig en forståelse for, at du er skal reagere med det samme. Og at det handler om at handle rigtigt.

Hvor mange er har set tweetet?

Med TweetReach kan du se hvor mange der har set det tweet der ryger af sted. Hvor mange gange er den sendt videre – og hvor mange kan have set det?

Meningsdannere

Twitalyzer kan give dig et billede af hvem du er oppe imod. Hvor mange de potientielt kan nå, hvor mange de effektivt kan nå… og en masse andet. Husk nu at tage det hele med en gran salt.

Kan man tjene penge på Twitter?

Det ved jeg ikke – men du kan helt sikkert spare en masse.

Om ikke andet, så synes jeg du skal bruge lidt tid på at se nogle af disse værktøjer igennem. Det er de færreste der har råd til at ignorere Twitter.