Twitter er det første, jeg bruger, når jeg skal promovere et blogindlæg. Jeg tweeter om de samme emner, som jeg blogger om på Potter.dk. Altså må stort set de fleste, der følger mig på Twitter, kunne have interesse i mit blogindlæg.
Der er ikke noget bedre end en kommentar til et indlæg ,man har begået. Endnu et argument for at bruge Twitter. En aktiv bruger fra Twitter kommenterer oftere end ”tilfældige” besøgende fra en Google-søgning.
Twitter-teaser
Mit tweet skal ægge modtageren. Det skal være en teaser, gerne skæv og underfundig.
Det skal ikke være:
”Jeg har skrevet et nyt blogindlæg. Du kan læse den på http://bit.ly/4wekK0”
Men mere noget lignende:
“Bruger du Twitter aktivt til at få flere aktive brugere til din blog? Det gør jeg – og det virker. http://bit.ly/4wekK0“
Mål og bliv klog
På Twitter er du begrænset af 140 tegn. Et link til dit blogindlæg kan sluge halvdelen. Brug derfor en linkforkorter som Bit.ly . På den måde kan du også se, hvilke tweets der giver trafik, så du kan optimere din brug af Twitter. Du kan lege med tidspunkt, placering af link og ordlyden af dine tweets.
Bruger du Analytics, skal du også bruge Google Link Builder tool, når du laver dit link.
Er du fræk?
Jeg blev smidt af Twitter engang i foråret 2009. Det tog lang tid at komme tilbage. I frustration oprettede jeg en ny Twitter-konto – nemlig min PotterCut. Den bruger jeg engang imellem. Den har slet ikke nær samme antal followers – og mange af dem følger mig allerede på ibpotter.
Alligevel er det et par gange lykkes mig at fordoble antallet af besøgende fra Twitter ved at retwette mit eget tweet. Det er sket ved, at jeg har retweetet på et andet tidspunkt den efterfølgende dag.
Retweet interessante Tweets
Et tweet bliver først rigtigt værdifuldt, når andre retweeter det. Her gælder samme regler som for alle sociale medier: Du skal selv give noget for at få.
Er du selv aktiv i at sprede andres gode tweets, så vil de også være bedre til at retweete dine gode tweets.
To Tweet or not to Tweet
Du kan ikke udelukkende bruge Twitter til at promovere din blog. Se http://twitter.com/mortenhejlesen der udelukkende tweeter om sin blog. Ingen interessante tweets, ingen followers, ingen effekt.
Brug Twitter til at promovere din weblog
Jeg ved ikke, hvordan min blog fik kvalificerede læsere inden Twitter. Det er helt sikkert ikke gået så stærkt som i dag. Twitter har i sig selv en stor værdi – og brugt sammen med andre sociale medier er Twitter suveræn på sit felt.
Twitter giver mig relevante besøgende i løbet af sekunder. Det er der intet andet medie, der gør.
RT @ibpotter: Bruger du Twitter aktivt til at få flere aktive brugere til din blog? Det gør jeg – og det virker. http://bit.ly/4wekK0
RT @ibpotter: Bruger du Twitter aktivt til at få flere aktive brugere til din blog? Det gør jeg – og det virker. http://bit.ly/4wekK0
RT @ibpotter: Bruger du Twitter aktivt til at få flere aktive brugere til din blog? Det gør jeg – og det virker. http://bit.ly/4wekK0
Værdien af Twitter er helt sikkert stor når det kommer til promovering af blogindlæg, og som vi tidligere har diskuteret, hvordan var det nu lige vi gjorde inden twitter?
God pointe med titel på tweet – ser desværre stadig mange der bruger den første form du nævner, og der får man ikke ligefrem lyst til at klike ind.
En anden ting jeg har oplevet med twitter-trafik, er at folk er væsentligt mere tilbøjelige til at kommentere på dine indlæg – i forhold til trafik fra fx Overskrift.dk
RT: @ibpotter: Bruger du Twitter aktivt til at få flere aktive brugere til din blog? Det gør jeg – og det virker. http://bit.ly/4wekK0
RT: Bruger du Twitter aktivt til at få flere aktive brugere til din blog? Det gør jeg – og det virker. http://bit.ly/4wekK0 (via @ibpotter)
Godt indlæg, Potter (som altid). Måske skulle man lave en omskrivning af et WP-plugin, så teksten til Twitter-teksten bliver mere interessant…
Twitter er uden tvivl min kilde til mest trafik. Jeg har brugt Twitter meget i fordindelse med min julekalender, og i markedsføringen af Shopcamp, og selvom jeg har lavet indlæg andre steder (aNyhed, Amino, blogs), så har Twitter været den der har givet mest trafik.
Og som du selv er inde på, så har ens blog, samt Twitter konto tit de samme emner, og dermed rammer man også sin målgruppe med Twitter.
Kort og brugbart!
Jeg havde ikke lagt mærke til at man kan se statistiker over clicks på sin bit.ly-side. Det er jo et utroligt stærkt værktøj! Gid jeg havde opdaget det tidligere… Tak for det!
RT @ibpotter: Bruger du Twitter aktivt til at få flere aktive brugere til din blog? Det gør jeg – og det virker. http://bit.ly/4wekK0
RT @ibpotter: Bruger du Twitter aktivt til at få flere aktive brugere til din blog? Det gør jeg – og det virker. http://bit.ly/4wekK0
SPOT ON!
Kan også bekræfte at det virker at lave teaser tweets om blog-posts. Det giver også mange gange en rQvfuld followers af blandet kvalitet.
@Martin – en besøgende fra Twitter er den mest aktive besøgende på min blog. Dejligt udviklende.
@Lars – Twitter er den der giver flest, men jeg bruger også andre – helt sikkert.
@Torben – bruger altid bit.ly. Den laver 301 Redirects – ikke uvæsentligt i forhold til SEO. Twitter er en også vigtig i mit arbejde med SEO.
@Kurt – har ikke rigtigt gjort i WP plugins og Twitter. Har du nogen du kan anbefale?
Godt indlæg Potter.
Som flere af jer måske ved, kom jeg på Twitter samtidig med jeg begyndte at blogge.
Stort set siden dag et, har jeg brugt Twitter til markedsføring af mine egne og andres blogindlæg inden for de emner der intersserer mig – og dermed også mine followers på Twitter 🙂
Kan dog helt sikkert blive skarpere på teasere stort set overalt hvor jeg markedsfører bloggen, så tak for et godt indspark 🙂
RT @ibpotter: Bruger du Twitter aktivt til at få flere aktive brugere til din blog? Det gør jeg – og det virker. http://bit.ly/4wekK0
Super post 🙂
Der er dog én lille detalje, som jeg synes især web-analytikerne har overset:
Dine Tweets bliver opsamlet af alle mulige mere eller mindre seriøse sites rundt omkring. Tag’er du dine URL’er med Google Tags vil du miste evnen til at spore disse, og muligvis få proppet en masse trafik ind under “Twitter”, som ikke nødvendigvis hører til der.
Dette er årsagen til, at du f.eks. på min blog ikke ser Google Analytics tags på hverken Tweets eller RSS-feedet.
@Sprogø – enig, helt enig.
Men når nu kommunikation på internettet er gået fra, “mit website, min kommunikationen” til “vild mange platforme, min dialog – send videre, retweet, syndiker” – tror du så ikke på sigt, at man vil tage højde for den slags?
Jeg ved slet ikke nok om Google Analytics, men på Socail Media siden er det er katastrofe. De har slet ikke fat i den lange ende – hvis du spørger mig. Mit feed under kampagner – det er næsten for nollert.
Da viste Feedburner gode takter. Men der er stort set ikke sket noget siden de blev overtaget af Google.
Men du har ret Søren. Og det er lidt trist 😉
RT @ibpotter: Bruger du Twitter aktivt til at få flere aktive brugere til din blog? Det gør jeg – og det virker. http://bit.ly/4wekK0
Tak for et godt indlæg, men blev lige nysgerrig: hvordan/hvorfor bliver man smidt af Twitter? 🙂
@Jesper – jeg linkede til min Weblog i min Bio. Da Surftown så åbnede op for, at russiske hackere måtte “påvirke” alle mine blogs, lukkede Twitter min konto. Det tog mig tre uger at få den delvis aktiveret – seks uger inden alt fungerede igen.
Så jeg var nød til at oprette en ny – følte mig lidt isoleret 😉
Du rammer fuldstændig plet Potter.
@Potter og Sprogø
Jeg kan sagtens følge at det kan være uhensigtsmæssigt at Google-tagge sine links på Twitter. Men alligevel kan jeg se en idé i det.
Eksempel:
Man smider et Google-tagget link ud på Twitter, som så bliver RT’et, og spredt på nogle “opsamlings-sites” rundt omkring. Det vil sige at selvom folk klikker på dit link fra et opsamlings-site, så vil det blive målt i Analytics som et link fra din Twitter kampagne. Det kan jeg godt se ikke er så smart.
Men man kan vel godt argumentere for at linket jo faktisk indirekte kommer fra Twitter-kampagnen. For hvis man ikke havde smidt linket på Twitter, så var linket aldrig nogensinde endt på “opsamlings-sitet”.
Eller er jeg den eneste der kan se ideén i det? 🙂
@Potter
Super god artikel. Nu har jeg godt nok ikke 556 followers som dig, men det kan da godt være at jeg bør smide et tweet når jeg laver et nyt indlæg alligevel – det kan jo være det bliver retweetet af nogle med væsentlig flere followers 🙂
Kan du forresten sige lidt om hvad det giver i hårde tal? Hvor mange ud af dine 556 followers klikker f.eks. på et link du tweeter? Hvor stor del af trafikken de første par dage efter du har lavet et nyt indlæg kommer direkte fra twitter i forhold til f.eks. dit RSS-feed eller anyhed? Det kunne være lækkert at krydre indlægget med et par screenshots fra GA 🙂
Kan du forresten se om dine besøg fra RSS er faldet efter du er begyndt at twitte? Man kunne jo godt “frygte” at du bare stjæler besøgende fra dit feed. Når Google Reader endelig har opdateret, så er det jo old news, så folk har allerede læst indlægget gennem twitter.
@Sprogø, @potter, @kim
Jeg har også tænkt meget over om jeg skulle google-tagge mit RSS-feed, for på den ene side vil man få en masse trafik som “direkte trafik” og lidt fra overskrift.dk og de andre steder, men på den anden side vil ALT trafik bliver registreret under “rss”, så man kan ikke se hvor trafikken præcis kommer fra. Det er vist pest eller kolera?
Et Tweet om et indlæg giver mellem 123 – 302 klik i løbet af et døgn – målt med Bit.ly vel at mærke. Så der er noget støj.
Det har stor betydning, hvor mange der retweeter, hvem der retweeter og hvor langt der er imellem de forskellige retweets.
Indlægget her er blevet retweetet 14 gange i følge Bit.ly
Feedburner stiger og stiger. Som sagt, så promoverer Twitter min weblog. For jeg skriver langt færre indlæg nu end tidligere, uden at det har ramt antal abonnenter.
Hver 3. vælger at få indlæg pr. mail.
Det er hvad jeg lige kan finde frem 😉
302 klik er da en pæn CTR på trods af de mange retweets 🙂
Fedt at bit.ly også måler RT’s. Det er vist et ret gennemført værktøj hvis man bruger det aktivt.
Det er egentlig ret meget at 33% vælger at få nye indlæg på mail. Det kan være jeg skulle få sådan en funktion ovre hos mig. Hvordan måler du det?
Feedburner er det ultimative værktøj til feeds. Her finder du også mail, smartcast og gode statistikker.
Mail er bestemt værd at tage med. Er selv overrasket over det høje tal.
RT @ibpotter: Bruger du Twitter aktivt til at få flere aktive brugere til din blog? Det gør jeg – og det virker. http://bit.ly/4wekK0
Helt suveræn opskrift at promovere på via twitter.
Er selv meget ny og har bandet over den irreterende lange url link man sætter ind, så tak for linket til Bit.ly.
Frank
Hej Potter
Tak for tippet til Google Link Builder. Det har jeg ikke set før, så det er checker jeg ud nu!
Bruger du det meget?
@Kevin – Ja, jeg bruger Google Link Builder hele tiden. Som @Sprogø siger, så er det ikke altid du kan få det rigtige billede af, hvor og hvordan de besøgende har fundet ind til dit website. Men at undlade at måle på det, synes jeg, ville være en fejl.
Det kan godt være at Google Analytics ikke kan bruge dataen korret nu – men at den kan det på et senere tidspunkt. Så vil det være vildt ærgerligt ikke at have den nødvendige data.
Så derfor. Det er en god vane at få 😉
Forresten Potter, har du ikke problemer med at anyhed-knappen ikke tæller stemmer rigtigt hvis du bruger Google Link Builder til at få tags på din url?
Se f.eks. dette link som har 6 stemmer på anyhed:
http://www.jacobworsoe.dk/danske-split-test-cases-17/
Derimod har dette link (samme indlæg bare med tags på) ingen stemmer:
http://www.jacobworsoe.dk/danske-split-test-cases-17/?utm_source=twitter&utm_medium=twitter&utm_campaign=twitter
Jeg går ud fra det er fordi anyhed ser det som et andet indlæg når der er tags på. Det er dog lidt mærkeligt for på dette link kan den godt se at indlægget har 6 stemmer:
http://www.jacobworsoe.dk/danske-split-test-cases-17/#comments
Oplever du lignende problemer?
Jeg må desværre indrømme, at jeg ikke har fået mig taget sammen til, at sat en aNyhed knappe på min blog.
Det er bare for ringe – ikke at bakke op om det projekt. Så det vil jeg se at få gjort. Sorry @aNyhed.
Så det problem har jeg ikke – endnu 😉
Ja, det er godt nok for ringe 🙂
Nåh, vi må lige se om der er andre der måske kan svare på det, ellers har Claus nok en god løsning.
Hvorfor har jeg ikke set dette tweet tidligere på Twitter, det er en fejl… 🙂 Rigtig godt, og fedt med gode input.
Bruger selv http://www.bit.ly og det kan varmt anbefales.
Har lige startet på at blogge på wordpress, og der er ovennævnte meget aktuelt info. Er der nogen som kender, eller har prøvet bedre blogs?
Torben
Hej herinde 🙂
Ja få endelig brugt aNyhed knappen eller almindeligt link til aNyhed – siden har i den grad brug for at komme lidt mere ud over stepperne. Der er allerede rigtig mange der glædeligvis offentligt støtter op om aNyhed, hvilket er super fedt. Du Potter nævner allerede aNyhed flere gange i dine podcasts – super!
Jeg vil prøve at få lavet nogle flere forskellige aNyhed knapper snart, så der er lidt forskelligt at vælge imellem.
@Jacob: Ja du har ret i at URL der tilmeldes til aNyhed skal være magen til den siden vises med (hvis man har egen knap på siden) – Eneste ting jeg har til at sammenligne tilmeldingen og selve et side med er den præcise URL.
Bla. derfor æøå i URL altid har givet knapper med 0 stemmer.
Ved godt det ikke er helt optimalt, men ved heller ikke lige hvordan jeg skal knække den.
Mht. # anchor er det ikke en ny side og derfor aNyhed godt kan se forskel på dem. Men en QueryString ?bla=bla er en ny side.
@Claus – ja, jeg får nævnt aNyhed ofte. Og ikke uden grund. Jeg synes det er et fantastisk projekt – og lige de emner som jeg brænder for.
Spørgsmålet er, hvordan du får det bredt ud. Det vil kræve at du får gang i andre emner, end dem der går på online markedsføring og internet relaterede ting.
Og så skal jeg have en aNyhed knap på min blog. Det kommer snart – det lover jeg.
Potter
Claus: Mange tak for dit svar. Var det Google Alerts der gav dig et hint om at vi snakkede om aNyhed?
Ud fra din forklaring med #, så ser det umiddelbart ud som om nedenstående URL kan virke både sammen med GA og aNyhed:
http://www.jacobworsoe.dk/danske-split-test-cases-17/#?utm_source=twitter&utm_medium=twitter&utm_campaign=twitter
Jeg skal lige prøve at teste det næste gang jeg laver et nyt indlæg på min blog, men det virker da som om det godt kunne være løsningen.
@Jacob: yeps var en Google Alert der ledte mig herinde 🙂
Hvis # virker med GA også, vil det klart være at foretrække også rent SEO mæssigt. Det vil så ikke kunne ses som duplicate content, mens querystring versionen godt kan falde i DC fælden.
Og er ikke kun aNyhed, men en række tjenester der vil kunne se /? versionen som 2 forskellige sider. I min verden ville jeg altid benytte /# hvis det er muligt.
Jeg tror godt GA vil kunne bruge den. Men det må jo komme an på en prøve ved næste blogindlæg 🙂
Claus: Jeg har lige kigget lidt på det, og det virker da som om du har ret i at Google “sorterer” de sider fra med #. (Ikke at jeg tvivlede på dig) 😀
Hvis man f.eks. kigger på denne her:
http://www.google.dk/search?q=site:jacobworsoe.dk&hl=da&lr=&safe=off&num=100&filter=0
Så er der ingen af søgeresultaterne der indeholder et #, selvom jeg jo bruger det meget på min side til at hoppe til #comments. Der er derimod en masse DC med siderne som har GA parametre i sig. Så det er vist en god måde at slippe for DC.
Hej
Jeg går nok selv ind under samme kategori som Morten Hejlesen som du nævner. Det er lækkert med et indlæg om twitter der giver en lidt dybere indsigt i hvordan det skal bruges, for størst gavnlig effekt.
Ha! Faldt lige over dit indlæg – og du er spot on. Jeg burde (måske) skamme mig over min gamle twitterprofil og automatiske tweets fra min blog 😉
Nu forholder det sig sådan, at jeg faktisk ikke er ret aktiv i forhold til hverken blog og især twitter. Og det er klart, at hvis indsatsen skulle være mere helhjertet, så skulle der andre boller på suppen. Men hvem ved – det kan jo komme engang. Jeg vurderer løbende om indsats og udbytte hænger sammen – og hygger mig ellers (i det skjulte) med et blogindlæg i ny og næ!
MVH
Morten
@Morten – Der er jo ikke noget at “skamme” sig over. Som du selv siger, så er brugen fa sociale medier noget man skal vurdere løbende.
Jeg brugte blot dine tweets fordi det er et godt eksempel på, at uden netværk er Twitter ikke specielt værdifuld til at promovere sin blog.
Og selv tak for sidst. Træls at vi ikke har gemt optagelserne fra dagen, men det havde jeg ikke lige tænkt over.
Potter
Jeg har haft rigtig meget gavn af at bruge søgefunktionen på tweetdeck for at fidne relevante brugere at følge. I mit tilfælde er søge-kolonnen konsekvent indstillet på “trombone” – har fundet næsten al trafik til min basunblog (www.digitaltrombone.com) den vej!
Tak for dine gode indlæg, Ib! Og husk hyppige podcasts, de gør cykelturene fra Hvidovre til kbh meget kortere!
Jeg er ikke flittig nok til at finde nye at følge. Så tak for din kommentar – jeg vil straks søge efter interessefæller ved at søge i TweetDeck.
Tiden har været lidt knap den sidste måned – men der kommer nye podcast episoder efter sommerferien. Er selv storbruger af podcasts når jeg cykler….går, løber, slår græs, kører bil, venter på konen……
Potter
[…] Twitter: Hvis du er fast læser her, så ved du at jeg er vild med Twitter og hvis du følger mig på Twitter ved du også at jeg promoverer mine egne og andres indlæg via Twitter. Det virker fantastisk godt. Jeg vil ikke forklare det nærmere her, da @ibpotter har skrevet et rigtig godt indlæg om hvordan Twitter promoverer min weblog. […]