Statistik værktøjer til TwitterTwitter er et interessefællesskab. Dem jeg følger på Twitter skriver og linker til emner, som jeg synes er interessante og vedkommende… det meste af tiden. Min tese er, at det samme gælder for dem der følger mig på Twitter.

Så når jeg laver en ny video, en podcast eller et blogindlæg – så skal netværket have besked.

En rigtig teaser

Et tweet der skal promovere et blogindlæg skal være æggende og underfundigt. Selvfølgelig ligger der en forventningsafklaring i tweetet:

”Jeg har skrevet et nyt blogindlæg. Læs det her [link ]…”

..men jeg er mere til

”Er video og billeder en aktiv del af din markedsføring? Det bør den være! [link] Ny episode af @pottercut”

Hvem kan lade være med at klikke på det?

Link statistik

Med kun 140 skal du have fat i en ”url shortener” når du linker i et tweet. Vælg en link forkorter som Bit.ly .

Bit.ly har 301 redirect, godt for søgemaskineoptimering, og så er der statistik koblet på, så du kan se hvor mange der klikker på dit link.

Eksempel:

Sidst jeg lavede en podcast episode med Thomas Rosenstand, blev der klikket i alt 409 gange på links lavet i Bit.ly fordelt over 33 tweets.

Twitter link statistik - Bit.ly

Du kan se hele oversigten her.

Statistik over Twitter retweets

Topsy er en søgemaskine der bygger Twitter. Jeg bruger Topsy til mange ting i mit arbejde med sociale medier.

Topsy kan fortælle dig, hvor mange gange et tweet er blevet retweetet. Enten ved at du indtaster destinationsadressen, et hashtag eller et unikt søgeord fra dit tweet – ind i søgefeltet. Så giver Topsy dig et billede af, hvor mange tweets der indeholder de informationer.

Eksempel:

Podcastepisoden ”Personlige søgeresultater og Google stjernevisning” ligger på http://pottercut.dk/thomas-rosenstand/personlige-sogeresultater-og-google-stjernevisning/

Ved at indtaste den webadresse i Topsy finder jeg ud af, at der i alt er 41 forskellige tweets, der linker til den side. Og så kan jeg se hvem der har tweetet og hvad de skrev.

Du kan se eksemplet her.

Hvor langt rækker dit tweet?

Twitter bliver først rigtigt effektivt, når dit netværk bliver tændt og ”sender det videre”. Det er også først her dit tweet for alvor får en seo effekt.

Et godt tweet bliver retweetet – og dermed bliver dit indhold eksponeret til endnu flere. Men hvor mange egentligt?
Tweetreach kan give dig en fornemmelse af, hvor mange der ”kan” være blevet eksponeret for dit tweet.

Eksempel:

Claus D Jensen talte var den sidste gæst i PotterCut – min podcast om online markedsføring på internettet. Ved at søge på tweets der indeholder ”Claus D Jensen” kan jeg se, at den aktivitet som Claus og jeg fik skabt på Twitter, kan have nået 7365 forskellige profiler på Twitter.

Retweet statistik

Shoot me

Jeg måler alt hvad jeg laver på internettet – det er den måde jeg bliver klogere på. Men jeg er ikke nogen professionel talknuser. Det er livet bare for kort til.

De værktøjer jeg her har vist dig her er gratis – og kan nemt være fyldt med alle mulige fejl. Men derfor kan det helt sikkert give mig et billede af, hvad der virker og ikke virker.

Og det synes jeg er brugbart… og vildt spændende 😉