Så kom det: Scannet har koblet e-handel analyse delen af Google Analytics på deres Webshop. Jeg har haft det koblet på Goblue mobiltelefoner i 7 timer og det er bare fantastisk.
Nu kan vi se hvem det er der rent faktisk køber noget. Hvilke søgeord de har brugt, hvor de kommer fra – der er helt sikkert et par opsigelser på vej til dem der skaber trafik, men ingen kunder.
Der er dog et problem jeg skal se om vi kan få løst: mange prisportaler og kateloger pakker deres links ind i scripts. Derfor optræder de ikke i statistikken. Og det er mildest talt træls, for det er nok dem vi helst vil ind og måle på. Mange af dem måler selv – og det kan til tider være svært at forholde sig til de målinger, når vores egen siger noget andet.
Er der nogen der kender løsningen på, hvordan man kan spore den slags henvisninger?
Jeg kan ikke se at Scannet har annonceret denne nyhed, hverken på deres website eller i en mail til os Scannet webshop ejere. Er funktionaliteten stadig i beta ?
Smid dem en mail med de nødvendige oplysninger fra din opsætning af Analytics og forbered din egen opsætning, så ordner de det nok for dig.
Det virker dog ikke helt efter hensigten endnu – der er en del refereringer der ikke bliver “fanget”…
Og så smider de de stadig kun på selve e-delen, så du stadig selv skal monitere resten.
Men det kommer nok…
Jeg benytter selv analytics i forvejen – så der er nok ikke så meget at vinde ved at Scannet sætter det op for mig. Mit spørgsmål gik mere på den manglende information (igen) – jeg synes ikke at Scannet er gode til at informere shop ejerne. Hvordan pokker skal alle deres webshop kunder få kendskab til sådan en ny feature hvis ikke de sender noget information ud.
Jeg er helt med på hvad du mener. Jeg tror de har travlt med at udvikle og rekruttere nye kunder – fremfor at servicere dem de allerede har. Men at de er så ringe til at informere om tiltag kan være svært at forstå: jeg ville ikke kunne vente med at fortælle 😉
Men jeg vil nu sige du har rigtigt meget at vinde ved at Scannet får koblet e-handels delen på. Det gør Google Analytics meget mere brugbart, at du kan se hvem der rent faktisk køber noget. Jeg har haft alle mulige konverteringsopsætninger i spil for at kunne få noget der lignede…
Jeg har store håb til at det bliver bedre og glæder mig til at vise det d. 29. maj.
Potter
Hej Ib
Jeg har jo været på kursus ved dig og har forsøgt at ændre min hjemmeside uden den store effedt på google. Kan du give mig nogle ideer til hvad jeg videre kan gøre. Hvad gør jeg forkert.
Jeg håber du vil bruge lidt tid på det?
Med kærlig hilsen
Margit
Der tager tid at blive indekseret “rigtig” og “godt” på de forskellige søgemaskiner. Jeg tager et kik og melder tilbage. Du har det vigtigste på plads, kan man sige, ved at have et system som er søgemaskine venligt…. jeg kikker 😉