Af gæsteblogger Michael Aagaard.
Du kan læse mere om dagens gæsteblogger til sidst i indlægget.

Flere og flere tekstforfattere får øjnene op for potentialet, der ligger i at levere SEO-tekst til de mange sultne virksomheder, der hungrer efter topplaceringer i Googles søgeresultater. Det er imidlertid kun en promille af disse nye ”SEO-tekstforfattere”, der er kompetente nok til at levere et ordentligt stykke arbejde. Denne tjekliste sikrer, at du ikke ender med at spilde dine penge på en inkompetent SEO-tekstforfatter.

At skrive søgemaskineoptimeret indhold handler om langt mere end bare ”at skrive tekster med søgeord”. Det kræver erfaring, viden og forståelse for, hvordan Google fungerer og reagerer.

Stil disse fire spørgsmål, når du taler med en potentiel tekstforfatter, der skal skrive SEO-tekster til dig. De svar, du får igen, giver dig et klart indtryk af, hvor høj din risiko er, for at han eller hun vil spilde dine penge.

Spørgsmål 1:

Er det vigtigt at lave en søgeordsanalyse, inden man går i gang med SEO?

Svaret du gerne vil høre:

Ja, det er altafgørende at lægge ud med en grundig søgeordsanalyse. Der er ikke nogen fidus i at ranke godt på nogle søgeord, som ingen bruger.

Mange virksomheder antager uden videre, at deres potentielle kunder kender og bruger virksomhedens fagterminologi. Men i virkeligheden bruger de potentielle kunder ofte et helt andet sprog.

Fx nytter det ikke noget at ligge godt på ordet ”tv-tuner”, hvis dine potentielle kunder søger på ”digital tv-boks”. Så en søgeordsanalyse er i virkeligheden en kundeanalyse, der afdækker dine potentielle kunders adfærd, sprogbrug og behov.

Svaret du for alt i verden ikke vil høre:

Søgeordsanalyse…? Giver I mig ikke bare de ord, I selv mener, er de fedeste?

Spørgsmål 2:

Hvordan er det med page title, er det noget Google lægger vægt på?

Svaret du gerne vil høre:

Ja, det er ekstremt vigtigt! Din page title fortæller Google, hvad den enkelte side handler om, og hvor relevant den er for en given søgning. Derfor er det vigtigt, at hver eneste side på dit site har en unik page title, hvor søgeordet er nævnt – helst som det allerførste.

Derudover er page title også det, der bliver vist som ”overskrift” i søgeresultaterne og dermed også det første, de søgende bliver præsenteret for, når de foretager en søgning. Din page title skal derfor også give brugerne et klart indtryk af sidens indhold og motivere dem til at klikke.

Google kan i øvrigt kun vise 65 tegn med mellemrum, så det gælder om at holde kommunikationen inden for dette omfang, så dine modtager får ren besked.

Svaret du for alt i verden ikke vil høre:

Page title… Nej, det er ikke vigtigt, ellers ville jeg jo nok have hørt om det…

Spørgsmål 3:

Hvad med duplicate content har det noget at sige?

Svaret du gerne vil høre:

Ja, det er et vigtigt parameter. Google prøver altid at finde det mest relevante søgeresultat til sine brugere, og hvis den støder på flere sider, der indholdsmæssigt ligner hinanden meget, er det kun den ene side, der bliver indekseret.

Så det er vigtigt, at alle sider tekstmæssigt har en variation på ca. 40%, så du er sikker på, at siderne bliver indekseret. Derfor kan du fx ikke lave 30 ens sider og så bare udskifte søgeordene.

Svaret du for alt i verden ikke vil høre:

Duplicate-hvad for noget?

Spørgsmål 4:

Vi vil gerne måle effekten af dine tiltag – kan du hjælpe os med det?

Svaret du gerne vil høre:

Ja selvfølgelig! I skal naturligvis vide, hvad i får for pengene, og jeg laver altid en positionsanalyse før og efter implementeringen, så vi kan måle effekten.

Det kan dog tage lidt tid for siderne at ”falde på plads” i Google, så man får tidligst et realistisk indtryk efter en måneds tid. Derudover er det også en god ide at sætte ordentlig tracking på siderne, så vi kan se hvor meget trafik, de genererer til jer – det kan jeg også hjælpe jer med.

Svaret du for alt i verden ikke vil høre:

Næh, jeg plejer bare at levere nogle tekster…

Der findes naturligvis 120 forskellige andre spørgsmål, du kunne stille, men disse 4 berører nogle afgørende områder, som en god SEO-teskforfatter simpelthen skal have styr på.

Om Michael Aagaard

Michael Aagaard har en erhvervssproglig kandidatgrad som translatør og tolk fra CBS, og som den eneste dansker certificeret Master of Web Copywriting, uddannet under den amerikanske web copwriting-guru, Maria Veloso.

Derudover har Michael været gæsteblogger på forskellige online marketing blogs bl.a. Copyblogger.com, der er kåret blandt de 5 mest indflydelsesrige marketing-blogs i verden af Advertising Age.

Michael er dybt fascineret af internettet – især det at skrive til internettet. Det er på den baggrund jeg har lært Michael at kende. I efteråret 2009 havde jeg ham med i PotterCut i podcast episoden Webtekster der involverer, motiverer og konverterer.

Michael driver bloggen Online Tekstforfatter. Det er en blog, hvor hver eneste indlæg indeholder tips og tricks og stof til eftertanke, som du selv kan bruge til at opnå større online succes.