Af gæsteblogger Michael Aagaard.
Du kan læse mere om dagens gæsteblogger til sidst i indlægget.
Flere og flere tekstforfattere får øjnene op for potentialet, der ligger i at levere SEO-tekst til de mange sultne virksomheder, der hungrer efter topplaceringer i Googles søgeresultater. Det er imidlertid kun en promille af disse nye ”SEO-tekstforfattere”, der er kompetente nok til at levere et ordentligt stykke arbejde. Denne tjekliste sikrer, at du ikke ender med at spilde dine penge på en inkompetent SEO-tekstforfatter.
At skrive søgemaskineoptimeret indhold handler om langt mere end bare ”at skrive tekster med søgeord”. Det kræver erfaring, viden og forståelse for, hvordan Google fungerer og reagerer.
Stil disse fire spørgsmål, når du taler med en potentiel tekstforfatter, der skal skrive SEO-tekster til dig. De svar, du får igen, giver dig et klart indtryk af, hvor høj din risiko er, for at han eller hun vil spilde dine penge.
Spørgsmål 1:
Er det vigtigt at lave en søgeordsanalyse, inden man går i gang med SEO?
Svaret du gerne vil høre:
Ja, det er altafgørende at lægge ud med en grundig søgeordsanalyse. Der er ikke nogen fidus i at ranke godt på nogle søgeord, som ingen bruger.
Mange virksomheder antager uden videre, at deres potentielle kunder kender og bruger virksomhedens fagterminologi. Men i virkeligheden bruger de potentielle kunder ofte et helt andet sprog.
Fx nytter det ikke noget at ligge godt på ordet ”tv-tuner”, hvis dine potentielle kunder søger på ”digital tv-boks”. Så en søgeordsanalyse er i virkeligheden en kundeanalyse, der afdækker dine potentielle kunders adfærd, sprogbrug og behov.
Svaret du for alt i verden ikke vil høre:
Søgeordsanalyse…? Giver I mig ikke bare de ord, I selv mener, er de fedeste?
Spørgsmål 2:
Hvordan er det med page title, er det noget Google lægger vægt på?
Svaret du gerne vil høre:
Ja, det er ekstremt vigtigt! Din page title fortæller Google, hvad den enkelte side handler om, og hvor relevant den er for en given søgning. Derfor er det vigtigt, at hver eneste side på dit site har en unik page title, hvor søgeordet er nævnt – helst som det allerførste.
Derudover er page title også det, der bliver vist som ”overskrift” i søgeresultaterne og dermed også det første, de søgende bliver præsenteret for, når de foretager en søgning. Din page title skal derfor også give brugerne et klart indtryk af sidens indhold og motivere dem til at klikke.
Google kan i øvrigt kun vise 65 tegn med mellemrum, så det gælder om at holde kommunikationen inden for dette omfang, så dine modtager får ren besked.
Svaret du for alt i verden ikke vil høre:
Page title… Nej, det er ikke vigtigt, ellers ville jeg jo nok have hørt om det…
Spørgsmål 3:
Hvad med duplicate content har det noget at sige?
Svaret du gerne vil høre:
Ja, det er et vigtigt parameter. Google prøver altid at finde det mest relevante søgeresultat til sine brugere, og hvis den støder på flere sider, der indholdsmæssigt ligner hinanden meget, er det kun den ene side, der bliver indekseret.
Så det er vigtigt, at alle sider tekstmæssigt har en variation på ca. 40%, så du er sikker på, at siderne bliver indekseret. Derfor kan du fx ikke lave 30 ens sider og så bare udskifte søgeordene.
Svaret du for alt i verden ikke vil høre:
Duplicate-hvad for noget?
Spørgsmål 4:
Vi vil gerne måle effekten af dine tiltag – kan du hjælpe os med det?
Svaret du gerne vil høre:
Ja selvfølgelig! I skal naturligvis vide, hvad i får for pengene, og jeg laver altid en positionsanalyse før og efter implementeringen, så vi kan måle effekten.
Det kan dog tage lidt tid for siderne at ”falde på plads” i Google, så man får tidligst et realistisk indtryk efter en måneds tid. Derudover er det også en god ide at sætte ordentlig tracking på siderne, så vi kan se hvor meget trafik, de genererer til jer – det kan jeg også hjælpe jer med.
Svaret du for alt i verden ikke vil høre:
Næh, jeg plejer bare at levere nogle tekster…
Der findes naturligvis 120 forskellige andre spørgsmål, du kunne stille, men disse 4 berører nogle afgørende områder, som en god SEO-teskforfatter simpelthen skal have styr på.
Om Michael Aagaard
Michael Aagaard har en erhvervssproglig kandidatgrad som translatør og tolk fra CBS, og som den eneste dansker certificeret Master of Web Copywriting, uddannet under den amerikanske web copwriting-guru, Maria Veloso.
Derudover har Michael været gæsteblogger på forskellige online marketing blogs bl.a. Copyblogger.com, der er kåret blandt de 5 mest indflydelsesrige marketing-blogs i verden af Advertising Age.
Michael er dybt fascineret af internettet – især det at skrive til internettet. Det er på den baggrund jeg har lært Michael at kende. I efteråret 2009 havde jeg ham med i PotterCut i podcast episoden Webtekster der involverer, motiverer og konverterer.
Michael driver bloggen Online Tekstforfatter. Det er en blog, hvor hver eneste indlæg indeholder tips og tricks og stof til eftertanke, som du selv kan bruge til at opnå større online succes.
[…] Tjek indlægget her >> […]
RT @ibpotter: 4 spørgsmål du skal stille, inden du hyrer en SEO-tekstforfatter http://bit.ly/aagaard
RT @codenerd: RT @ibpotter: 4 spørgsmål du skal stille, inden du hyrer en SEO-tekstforfatter http://bit.ly/aagaard
RT @ibpotter: 4 spørgsmål du skal stille, inden du hyrer en SEO-tekstforfatter http://bit.ly/aagaard
RT @ibpotter: 4 spørgsmål du skal stille, inden du hyrer en SEO-tekstforfatter http://bit.ly/aagaard
RT @codenerd: RT @ibpotter: 4 spørgsmål du skal stille, inden du hyrer en SEO-tekstforfatter http://bit.ly/aagaard
RT @ibpotter: 4 spørgsmål du skal stille, inden du hyrer en SEO-tekstforfatter http://bit.ly/aagaard
Hej Potter,
Tak for et godt indlæg, der fik mig til at trække på smilebåndet – og samtidig lærte mig noget nyt. Perfekt :o)
Takker på Michaels vegne – det er ham der der har skrevet indlægget. Han dukker nok op snart 😉
Potter
Helt sikkert relevante spørgsmål. Det eneste jeg ikke kan lade være med at tænke er, at pkt. nummer 4 måske er at forlange lidt meget af en tekst? Hvis der ingen konkurrence er, så kan den naturligvis opnå fine placeringer, men hvis der er skarp konkurrence, så er det ikke nok “bare” at skrive en tekst.
Mvh
Mikael
@Potter: Yes sir, her er jeg 😉
@Lisa: Mange tak for kommentaren.
@Michael: Du har fuldstændig ret – der skal linkjuice til 😉 Pointen her er, at man skal sørge for at samarbejde med en seriøs person, der tror på sit arbejde og tør være 100% gennemsigtig omkring resultaterne.
Personligt har jeg lært ekstremt meget om Google ved at følge op og rapportere på resultaterne af mit SEO-arbejde. Så spørgsmål 4 er en måde at teste, hvor erfaren og kompetent den pågældende SEO-tekstforfatter er.
– Michael
Rt @trovatten RT @ibpotter: 4 spørgsmål du skal stille, inden du hyrer en SEO-tekstforfatter http://bit.ly/aagaard
Hey Michael,
En anden ting jeg er lidt nysgerrig efter er hvad du mener at en skribent skal koste? Grunden til at jeg spørger er, at jeg er ved at undersøge markedet og jeg må indrømme at jeg er overrasket over forskellen på priser, men også på det generelle (høje) prisniveau.
Og til mit ovenstående spørgsmål skal jeg lige sige, at jeg ikke taler om at finde folk af din kaliber som skriver tekster der konverterer også, men blot om at finde skribenter til SEO indhold. Lige på linie med dem man køber sig til på Elance, Guru, Rentacoder mv. når man har brug for engelske tekster.
Jeg forstår, at du ikke kan sige 100 kroner pr side, for det kommer til at få dig til at se dyr ud, men omvendt vil det heller ikke være realistisk at sige 1000 kroner pr side.
Måske du kan give et overslag over hvad du mener, at man kan få for pengene på forskellig niveauer (hvis du ved noget om det altså…).
Tak,
Mikael
@Mikael Rieck –
Det bliver vist en lidt længere udlægning, jeg sender dig lige en mail senere – ok?
Det ville være fornemt. Tak 🙂
RT @ibpotter: 4 spørgsmål du skal stille, inden du hyrer en SEO-tekstforfatter http://bit.ly/aagaard
Hej Ib
Dejligt indlæg med mange gode pointer! Super.
også meget dejligt med alle de brugbare links – så er det jo bare om at komme igang ;o)
Hej Michael,
Jeg er en af de nye SEO-tekstforfattere. Eller, det kommer nok an på hvad du ligger i betegnelsen, men jeg tager betaling for at levere artikler og andet indhold til hjemmesider. Jeg tager 150 kr. pr. artikel (ca. 400 ord) og har ingen timepris, så jeg ligger ca. 450 km nord for den dyre ende af tekstforfattere.
Faktisk vil jeg lige sige, at du og Potter faktisk inspirerede mig til at starte selv med podcastet “Webtekst der involverer”.
Det skal I begge lige have tak for 🙂
Jeg synes du bringer nogle reelle pointer undervejs, men jeg har alligevel et par kommentarer, du skal have med på vejen:
1) Oplever du, at folk går til en SEO-tekstforfatter, før de har startet deres overordnede SEO indsats (og i den forbindelse udarbejdet en søgeordsanalyse)?
2) En knast jeg gerne vil igang med er korrekt opsætning af title-tags, -tags og den slags. Jeg arbejder på en løsning med Thomas Rosenstand, hvor han laver et blogindlæg om det, som jeg kan linke mine kunder videre til. Hvis du har lyst til at komme ham i forkøbet (eller allerede har et blogindlæg klar), så synes jeg vi skal finde ud af noget. Jeg sender trafik videre til dig mod at mine kunder (kodningsmæssigt) kan få mere ud af deres tekster.
Tak for et godt blogpost. Jeg vil istedet proaktivt gå ind og informere mine kunder om de ting, du nævner her.
Hilsen Ulrik Baltzer
http://bzrtxt.dk
@ Ulrik – du kan da ikke nævne din podcast, uden at smide en link til den. Jeg har lige søgt på “Webtekst der involverer”, men finder kun mine egen ting.
Man må gerne promovere sine ting i kommentarfelterne her – især når de er så fagrelevante.
Så hit med linket til din podcast 😉
Potter
@Potter: Jeg tror Ulrik mener, at det var det podcast, du lavede med mig, der inspirerede ham 😉
@Ulrik: 1000 tak Ulrik – at være inspirationskilde er det bedste kompliment, jeg kunne få!
Jeg forstår, hvad du mener med din kommentar til spørgsmål 1, jeg tænkte også på at uddybe det i indlægget. Søgeordsanalyse er grundlaget for alt, hvad der har med SEO at gøre.
Så man SKAL sikre sig, at tekstforfatteren forstår, hvor vigtigt det er.
Derfor mener jeg, at man skal spørge ind til det, ligegyldig om man har en søgeordsanalyse eller ej. Personligt foretrækker selv at lave søgeordsanalysen – det betyder, at jeg kan tilbyde kunden en ”pakkeløsning”, samtidig med at jeg for gjort et stort stykke research, der vil hjælpe mig med at skrive bedre tekster til kunden.
Det lyder spændende. Jeg har postet det her indlæg på min blog:
http://online-tekstforfatter.dk/fa-mere-trafik-via-google-%E2%80%93-uimodstaelige-titles-og-descriptions/
Kan du bruge det til noget?
– Michael
@ Ib og Michael: Aagard har selvfølgelig ret – jeg taler om det podcast I lavede sammen 🙂 Det var det første jeg hørte og har været hooked lige siden.
Tusind tak for linket Michael, det blogpost ryger med i mit kompendie til mine kunder 🙂
@Baltzer – sorry – jeg læste det forkert. Troede liiiige der var en dansk podcast jeg ikke kendte.
Dejligt at Michael fik dig startet.
Potter
God artikel – med én lille bitte skønhedsfejl: Det er længe siden, at Google kun kunne vise 65 tegn inkl. mellemrum i sidetitlen. Det er konsekvent 67 tegn, og der er faktisk flere og flere forekomster af op til 70 tegn i sidetitlerne i SERP. Men det er en detalje i en god og morsom artikel.
Forklaringen: Indeholder sidetitlen 67 anslag eller derunder, viser Google hele teksten. Indeholder den 68 anslag eller derover, viser Google maksimalt de 65 og afslutter så med tre prikker. Det har forvirret mange gennem tiden. Men test det selv – den er god nok 🙂
RT @ibpotter: 4 spørgsmål du skal stille, inden du hyrer en SEO-tekstforfatter http://bit.ly/aagaard
Tak for kommentaren Thomas, og tak for opklaringen omkring antal tegn i sidetitlen!
– Michael
Interessant læsning hele vejen igennem — pædagogisk og med et humoristisk tvist.
Gode indspark også.
Jeg synes, det er lidt ærgerligt, at prisdifferenteriengen på det danske marked holdes internet på mailplan — kunne det ikke blive afpudset og udgivet som et selvstændigt blogindlæg, måske?
I forlængelse heraf — er der nogen, der har begreb om, hvor mange seo-forfattere, der findes på dansk grund. Og om hvorvidt de fleste er tilknyttede div. bureauer eller selvstændige?
Alt godt,
Kasper
Hej Kasper – tak for kommentaren.
Det var nu ikke for at være hemmelig – tænkte bare at det ville være en lidt for lang for kedelig samtale til en blogkommentar.
Rigtig god input til et blogindlæg!
– Michael
RT @ibpotter: 4 spørgsmål du skal stille, inden du hyrer en SEO-tekstforfatter http://bit.ly/aagaard
Spændende læsning.
Der skrives at det er “vigtigt, at alle sider tekstmæssigt har en variation på ca. 40%”. Det er først gang, jeg støder på det udsagn. Kan du forklare, hvordan man måler “tekstmæssigt variation”. Er der tale om råtekst eller tæller html-koder med? Skal/bør der være mindst 40% forskellige ord på siden?
/ Tommy
Dejlig artikel 🙂
Jeg er sikker på den kan få folk til lige at tænke sig om en ekstra gang, så folk kan få ansat de “rigtige” tekstforfattere.
Med garanti også en del læsere der har lært en lille ny ting i forhold til de 65 anslag (67) i titlen.
Forsat godt forår til jer alle sammen!
Rolf
Takker mange gange Michael, det vil jeg huske! 🙂
@Tommy: Hej Tommy – tak for kommentaren. 40% er måske lidt højt sat, men så er du sikker på, at du ikke får problemer med duplicate content. Det er selve teksten på den enkelte webside, det drejer sig om. Der findes masser af tools, du kan bruge til at tjekke duplicate content, fx det her: http://www.duplicatecontent.net/
@Rolf: Godt forår til dig også!
Feeeed gæstepost!
En ting jeg savner under svaret på punkt 1 er: “Det er desuden vigtigt at de enkelte tekster har et vist fokus, og er skrevet til helt specifikke keywords. Det er ikke så effektivt at skyde med spredhagl, ved at forsøge at få én tekst til at ranke på mange ord. Søgeordsanalysen hjælper med dette fokus”.
Tak for et godt indlæg.
Mvh. Frederik Grønholdt Petersen
Fornuftig artikel, kunne være sjovt at se, hvor mange “eksperter” der giver korrekt svar på alle 4 spm.
Problematikken opstår vel ofte fordi SEO tekstforfattere enten ikke er særlig programmeringsmæssigt IT-kyndige, eller omvendt.
@Tobias Thaastrup-Leth – @Tobias Thaastrup-Leth – Hej Tobias – tak for kommentaren! Som jeg ser det, har mange selvudnævnte SEO-tekstforfattere simpelthen ikke brugt nok timer på at nørde og nørkle med søgeordsanalyser, linkbuilding, linkanalyse, rapportering, effektmåling, søgeordsresearch, etc.
Derfor har de ikke nok erfaring til at give et kvalificeret bud på, hvad der virker, og hvordan søgemaskinerne reagerer på forskellige optimeringer.
At skrive ordentligt SEO-indhold kræver en kæmpe baggrundsviden og MANGE timers hands-on-erfaring.
Du får minimal ROI på din investering, hvis ikke tekstforfatteren ved noget om intern/ekstern linking, link-anchor-tekst, snippets, H1’ere, keyword-prominence, keyword frequency, konkurrenceparametre, etc.
Det blev en ordentlig smøre igen, men det er et område, jeg føler meget stærkt for 😉
– Michael
Tak for viden, det er nyttigt at blive mindet om….
Jeg vil gerne opfordre til et svar på Kaspers spørgsmål: 1) må vi ikke se svaret om prisdifferentiering, det har sikkert manges interesse, og 2) hvor finder man gode SEO tekstforfattere?
Håber på et respons 🙂
Hej Astrid – undskyld det sene svar.
Jamen jeg vil da klart forslå Ulrik Baltzer, hvis du skal bruge en SEO-tekstforfatter til artikler og den slags http://bzrtxt.dk/kontakt.htm. Ulrik ligger på ca. 150-200 kr. pr. artikel – alt efter længde.
Jeg vil også gerne tilbyde min service og rådgivning, men jeg er mest interesseret i større opgaver, hvor det drejer sig fx om et helt site.
– Michael
– Michael
Lækker tråd 🙂 men der er dog en række teorier om at title og meta tags ikke spiller den største rolle i Google’s rangering.
Hejsa og tak for de pæne ord om indlægget.
Du har ret i, at meta-description ikke har indflydelse på Googles ranking. Til gengæld har det stor indflydelse på, hvorvidt brugerne vælger at klikke på dit søgeresultat. Title-tag’er derimod er vigtigt for din indeksering – det er der vist ikke nogen, der kan argumentere imod.
Der er jo mange andre faktorer, der spiller ind, og hvis du fx har mange, mange tusinde domæner, der linker til din side med søgeordet i linkteksten, kan du godt ranke højt uden at have søgeordet med i title-tag. Det klassiske eksempel er Adobe, der ligger nummer 1 i Google.com på søgefrasen “click here”.
– Michael
– Michael
Super godt indlæg og det er præcis sådan noget folk skal have øjnene op for. Faktisk kunne mange mennesker selv med lidt omtanke og research skrive deres egne tekster. Mange tekstforfattere mangler stadig kunsten at skrive til kunden, men samtidigt også til søgemaskinen.
Flere af disse råd ville være guld værd!
Som erfaren SEO tekstforfatter fristes jeg til at vende denne posts budskab helt på hovedet. Det er nemlig ikke kun tekstforfatteren, der kan have gavn af at skulle afsløre sin viden om SEO. Ved at stille nye tekst-kunder de samme spørgsmål, vil jeg fremover kunne estimere tidsforbruget på deres tekstopgaver langt mere præcist.
Det er nemlig tidskrævende og kræver stor pædagogisk indsigt at forklare en ukyndig SEO-kunde om muligheder og begrænsninger i en SEO-tekst.
En uvidende marketingchef, der ønser at genbruge sine tekster på flere sider, for at spare penge, er mildt sagt frustrerende og i værste fald ødelæggende for SEO-indsatsen.
Kunder, der af forfængelighed og misforstået SEO-kendskab kræver, at deres firmanavn skal sættes forrest i alle titles og descriptions, tager også tid at få ind på rette spor.
Tid, som jeg nu let kan kalkulere ind i mit tilbud til kunden alt efter hvor stor forståelse og kendskab til SEO, han viser i besvarelsen af denne posts fire spørgsmål.
… og husk så lige, at SEO tekster i høj grad også vurderes af Google ud fra deres semantik. Det er her de fleste uprofessionelle tekstforfattere oplever, at motoren løber tør for olie. En god SEO tekst skal nemlig glide som en velsmurt motor: Støjfri med elegante gearskift og i forskellige hastigheder.
4 spørgsmål du skal stille, inden du hyrer en SEO-tekstforfatter | Online markedsføring http://bit.ly/kOmAV3 + http://bit.ly/lg5SfB
Mange tak for indlægget, det er nogle rigtig gode pointer, du kommer med, men generelt må man da også erkende, at hvis man snakker med en, som ikke har forstand på det, som personen arbejder med, så får man ikke pålidelige resultater.