Jeg får ofte henvendelser fra andre i branchen der gerne vil gæsteblogge. Men der er langt imellem snapsene og det er få jeg har bragt.
Men gæsteindlægget her bringer jeg gerne. Det er ren guf – og Torben Slot Petersen skriver hamrende godt – og kommer med konkrete eksempler på, hvad det er gæsteindlæg kan gøre for dit website. Og så ved han også hvordan man fedter sig ind hos blogejeren 😉
Nyd indlægget – og gør nu noget ved det…
Iværksættere, små og mellemstore virksomheder
Der findes næppe nogen lettere måde at nå en topplacering i Google på end ved linkbuilding gennem gæsteindlæg. … Og fordelene er flere: Udover at skabe mere søgetrafik øger gæsteblogging din henvisningstrafik. Indlæggene brander dig og hjælper dig til nye forretningskontakter
Når al anden SEO fejler, vil backlinks fra hjemmesider i samme niche som din altid få dig frem i søgemaskinerne – selv på de mest konkurrenceprægede søgeord. Det er der enighed om blandt SEO’ere.
Scenarium: Derfor er backlinks vigtige!
Forestil dig, at du er på udkig efter en gave til en veninde. Hun har én af de der små aggressive hunde, der bor i hendes taske. Hun ville elske, hvis du købte et smykke til den. Du ville se lige ind i hendes sjæl og virkelig få stjerner for det.
På vejen tilbage fra et møde ser du en hundeshop på Frederiksberg Allé. Nu ved du, hvor du kan købe gaven.
Du kommer hjem og falder i snak med naboens kone. Hun har hund og kender tilfældigvis en anden hundeshop – en butik, der ligger på Istedgade.
Din kone overhører samtalen. Én af hendes veninder har taskehund. Konen har været i shoppen på Istedgade.
- Den er helt vildt gennemført, siger hun og fniser.
Din mor ringer. Hun anbefaler gudhjælpemig samme hundeshop på Istedgade – og da du fortæller den sindssyge historie på arbejdet næste dag, ved sekretæren udmærket, hvad det er for en shop, du taler om. Hun har hund og bor på Istedgade og kommer der hele tiden.
Spørgsmålet er nu:
- Hvor går du først hen for at købe hundesmykket?
Fra Space til Cyperspace
Forestil dig så, at de to hundeshops rykker over på internettet og at de anbefalinger, den ene shop får fra hundeelskere og godtfolk, er links. Shoppen på Istedgade har links fra 4 andre hjemmesider, som beskæftiger sig med hunde. Shoppen på Frederiksberg Allé har ingen backlinks. Den står isoleret i Cyberspace uden referencer.
- Hvilken af de to shops tror du, at Google lægger øverst i SERP (søgeresultatsiden), når du søger på ’hundeshop’?
Når andre hjemmesider, der beskæftiger sig med samme emner som din, linker til dig, vil Google se det, som anbefalinger af din hjemmeside.
- Hvorfor skulle man ellers henvise til dig?!
Anbefalinger indikerer, at der ligger relevant og brugbart indhold på dit website. Indhold af den type skal selvfølgelig have en høj placering på søgeord, der matcher.
Linkbuilding for iværksættere
Der findes mange måder at få backlinks på.
Én er en lækker webshop, der markedsføres bredt og har produkter, som rammer lige ind i et behov hos målgruppen. En anden er en virksomhedsblog, som løser målgruppens problemer.
Hvis du på én eller anden måde tilfredsstiller et behov eller løser nogle problemer – vil ordet sprede sig. En minoritet af brugerne vil linke til dig – men tro mig. Det er svært.
Hvis du fx starter fra scratch, ikke har noget brand i ryggen, ikke meget tid til skrivearbejde – så er det meget nemmere, at du selv laver de backlinks, du behøver. Det kan du gøre via gæsteindlæg på blogs, som i forvejen har høj Page Rank (PR) og meget trafik fra din målgruppe.
Derfor er gæsteindlæg så effektive
Gæsteindlæg giver dig en række fordele, der bunder i, at du ingen steder bedre selv kan strukturere og styre din linkbuilding.
Kontrollen er enorm:
- Vælg selv domænet, der laver dine backlinks
- Styr ankerteksten på links, så de matcher dine søgeord
- Placer backlinks, hvor du vil i teksten
- Vælg selv, hvilke indlæg du vil linke til
Til sammen giver disse features de bedste betingelser for succes med din SEO. Det gælder også for rangering på søgeord, hvor konkurrencen om en topplacering er høj.
Ud over at give dig bedre placeringer i søgemaskinerne og dermed øge din søgetrafik, skaber gæsteindlæg oven i købet kvali-henvisningstrafik, god branding og interessante nye forretnings-kontakter.
Ligeså vigtigt er, at Linkbuilding via gæsteindlæg virker som en bæredygtig strategi. Jeg kan ikke se nogen Panda eller Pingvin komme i vejen. Jeg kan ikke se, hvordan Google vil kunne nedrangere gæsteindlæg, så længe, du ikke linker vildt og skamløst tilbage til din hjemmeside i dem.
Bestem selv hvilke websites, der linker tilbage og hvilke sider, der linkes til
Prøv nu at se.
Jeg har udgivet et indlæg på Ib Potters blog. Det er én af de fedeste, jeg kender, fra Danmark. Publikum er lige min kop te.
Potter.dk er oven i købet en PR4-blog. Det betyder rigtig gode SEO-stråler.
For det første bestemmer jeg selv, hvor jeg vil udgive mit gæsteindlæg. Dvs. næsten selv. Der findes naturligvis steder, hvor du nærmest skal være professor i faget, før du må udgive – men som oftest er bloggere interesseret i indhold, der har kvalitet og rammer målgruppen – og lige så ofte er det nok at bruge fagligheden, du har, som ejer af et website i samme niche.
Du bestemmer også selv, hvilke sider på dit eget website, du linker til. Her må du igen være kreativ. Du må vælge en vinkel, der gør links til siderne uundværlige. Som én, der er vant til at skrive artikler på dit eget site, finder du selvfølgelig også ud af det.
Styr ankerteksten på baclinks
Som bekendt kaldes teksten, der ligger over dine links for ankerteksten.
Hvis jeg vil findes på ordet ’søgeordsanalyse’, er det en fordel, at backlinks bruger netop denne ankertekst over det udgående link.
Google ligger vægt på ankerteksten i sin indeksering. Ankerteksten signalerer, hvad indlægget, der linkes til, handler om.
Når folk linker til dig naturligt – fordi de sætter pris på indholdet på dit site, skal du være heldig før, de bruger en ankertekst, der passer i dit kram.
Når det kommer til gæsteindlæg, styrer du selv suverænt, hvilke sider på dit eget site, der linkes til – og tilmed, hvilke ankertekster, der bruges.
Under anker-teksten søgeordsanalyse kan jeg selv linke til det omtalte indlæg på min blog – og lur mig om jeg ikke lige nu, imens du læser artiklen, er kommet op i top 3 på dette søgeord.
Placer dine links de rigtige steder i teksten
Det er heller ikke ligegyldigt, hvor du placerer dine links i teksten. Hvis du placerer dine backlinks først eller sidst i teksten og helst helt fremme i de enkelte afsnit (hvad enten det er brødtekst, punktopstillinger, overskrifter eller titel), bliver backlinks mest potente.
Det hænger sammen med brugervenlighed.
Du har måske hørt, at folk ikke læser, men skimmer tekster på nettet.
Undersøgelser viser, at brugerne læser grundigst i indlæggets første og sidste afsnit. Links, der placeres først og sidst i artiklen, er derfor mest potente.
Hvad angår de enkelte afsnit er de 2-4 første ord i brødtekstens afsnit de mest læste. Her gælder det også så vidt muligt om at placere dine backlinks. *
Præcist, hvordan du gør, styrer du selv – næsten suverænt.
Næsten! Alle blogs har deres redaktionelle linje, som du naturligvis må følge, hvis du vil gøre dig som gæsteblogger.
Backlinks fra de rigtige domæner – få mere henvisningstrafik og bedre branding
Når så de mere SEO-tekniske detajler er beskrevet, som du styrer i din linkbuilding via gæsteindlæg – er det tid til at kigge på de andre fordele, som gæste-blogging giver dig.
Personligt regner jeg med en god del henvisningstrafik fra dette indlæg på Potter.dk, dvs. besøgende fra min målgruppe, der vandrer fra Potter og videre til mig.
Jeg regner ikke nødvendigvis med mere henvisningstrafik, end jeg ville få, hvis Potter på eget initiativ havde linket til mig – men i hvert fald mere end, hvis jeg placerede et link i en kommentar til én af hans artikler. Også mere end, jeg ville få fra noget link-katalog, fra købte backlinks eller noget andet sted, hvor jeg ellers kan påvirke udgiveren til at placere et link til mig.
I mine gæsteindlæg har jeg jo ordet. Jeg har spalteplads og generelt de bedste betingelser for at berige publikum og lokke dem til at ville ’se mere’.
Sidst, men ikke mindst får jeg navnet ud til den rette målgruppe. Der er branding – og jo mere du spreder dig – også ud over andre blogs – desto flere potentielle kunder vil kende dit brand.
Opdyrk nye kontakter
Anmodningen om at lave et gæsteindlæg på en andens blog, er en god indgang til kontakt med vedkommende.
Jeg kender Ib Potter fra Nettet. Jeg har indirekte snakket med ham, fordi han i sin tid placerede en kommentar til ét af mine indlæg. I forbindelse med nærværende gæsteindlæg har jeg snakket med ham flere gange. Jeg møder ham face to face d. 13. november, hvor jeg deltager i hans seminar, Digital Markedsføring 2012.
Her vil vi have mere at snakke om end, hvis jeg ikke havde udgivet hos ham.
Skriv gæsteindlæg
Er du iværksætter eller blogger? Er du lille eller mellemstor virksomhed?
Hell! … Er du stor virksomhed, der har penge til at ansætte en journalist til udelukkende at lave jeres gæste-indlæg?
Så længe du vil til tops på ’lette’ som ’svære’ søgeord, findes der rigtig mange fordele ved gæste-blogging. Det er fordele, der både gør ting for din ranking, henvisningstrafik, brand og kontakter i branchen.
Gør sådan
Find ud af, hvilke ord du vil rangere på – find interessante udgivere – sæt dig ind i brugervenlig tekstforfatning. Anerkend eventuelle regler og redaktionelle retningslinjer hos udgiveren – og lav gæsteindlæg, der linker tilbage til dit site under relevante ankertekster.
Så skal du nok se resultater.
OM FORFATTEREN
Torben Slot Petersen er tekstforfatter (journalist & cand. mag.) med særligt fokus på Content Marketing og SEO. Du finder ham på Storyhunter.dk og Keywordanalyse.dk.
*Kilde: useit.com
Spændende at du er inde på placering af links. Jeg har netop stillet det spørgsmål på Google+.
https://plus.google.com/u/0/106786086304503534679/posts/SJGEHD2J2iG
Har du nogle gode links til tests der viser at det er korrekt?
mvh
Mikael
..og når vi taler om Google Plus 🙂
Har skrevet lidt om ankertekstfokuset artiklen
https://plus.google.com/u/0/107018355063274719222/posts/1Cd6W78C8HP
Mvh Anders Saugstrup
Spændende artikel, men jeg vil nu passe lidt på med for mange eksakte ankertekster. Det afhænger naturligvis af ens linkprofil, men niveauet 20-30% er nok det bedste.
Du er i øvrigt ikke i top 3 i Google endnu på søgeordsanalyse – det er Saugstrup imidlertid 🙂
Mvh
Jan
RE: Du er i øvrigt ikke i top 3 i Google endnu på søgeordsanalyse – det er Saugstrup imidlertid
Haha ja, det er søreme sandt! Og med en ældgammel artikel der trænger til at blive smidt ud eller opdateret.
Mvh Anders Saugstrup
Jeg gæsteblogger på Ib Potters blog. Læs indlægget her: http://t.co/12ZdEHXN
Jeg gæsteblogger på Ib Potters blog. Læs indlægget her: http://t.co/12ZdEHXN
Jeg gæsteblogger på Ib Potters blog. Læs indlægget her: http://t.co/sqfYXLvx
Se lige et godt gæsteindlæg om gæsteindlæg. Og se så lige kommentaren til eget indlæg og Google+ http://t.co/XpzVIIBp
Kære Kommentatorer
Ankertekst er en hvepserede.
For en god ordens skyld gengiver jeg lige svar på indvending, jeg har fået her og gennem Anders Saugstrups g+-tråd om indlægget.
Jeg lovede også Anders et godt eksempel på, hvordan kun en ankertekst hjælper Google med indeksering. Det kommer bagefter:
1) Jeg mener IKKE, at du KUN skal bruge eksakte ankertekster i dine gæsteindlæg. Det, jeg mener, er, at du suverænt selv styrer, hvilke ankertekster, du bruger. Du kan variere dem, så kun de 20-40 % ankertekster matcher nøgleordet, du vil ranke på (20-40 % er vist den øvre grænse for tiden – ikke?) – så resten af ankerteksterne supplerer de eksakte på hver sin subtile facon osv. Det er én af de fordele, gæsteindlæg giver dig
… Du behøver ikke være ekspert for at gøre det – bare du handler som et menneske.
… Husk også: pengvinen er kode og ikke nogen ond ånd, der pludselig giver Google fæl bevidsthed. Hvis du er forsigtig, behøver du ikke undlade ankertekster. Ankertekster vil hjælpe dig.
2) Jeg tror, det er rigtigt, at ankertekster generelt vil nedprioriteres i forhold til betydningen, de har i dag – men kun generelt. Hvis du bruger dem rigtigt, kan de sagtens komme dig til gode – også i fremtiden.
Ankertekster har en usability-faktor, som Google ikke har råd til at se bort fra:
a. Læseren fatter hurtigere meningen med den reference, linket er, hvis det benytter sig af en ankertekst. Det rå link eller standartankeren “Læs mere” (“=link) giver ikke nogen mening fx, når du skimmer teksten.
Som sagt er Usability SEO: http://keywordanalyse.dk/2012/02/usability-er-seo/. Google belønner brugervenlighed.
b. Der er visse links som Google ikke forstår uden ankertekst. Tag fx analogien:
(Nu kommer den så Anders:)
Her i weekenden diskuterede jeg et indlæg af Mikael Lemberg om Facebook-annoncering (https://www.facebook.com/notes/mikael-lemberg/pas-p%C3%A5-med-bananer/10151055021916587), som Google aldrig vil kunne placere semantisk uden ankertekst. Indlægget er en ren analogi.
I indlægget udtrykker Lemberg sig om køb af facebook-annoncer, som var det køb af pærer og bananer. Hans sprogbrug er ikke gængs for sproget, der benyttes om Facebook-annoncering. Hvis du som Google kun forstår mening i overført betydning – og altså ikke fatter mening som sådan, men GIVER mening til teksten ud fra mønstre mellem keywords, du opdager – vil du sandsynligvis tro, at Lembergs indlæg handler om frugt og grønt. Selve analogien – altså, at begivenheder fra ét sprogunivers ligner begivenheder i et andet – fatter Google ikke. Det kommer søgemaskinen aldrig til at forstå, så længe den er en maskine og ikke en bevidsthed.
Analogien bliver selvfølgelig antydet gennem rålinket blot fordi, det er et link. Google undrer sig over, at linket er det eneste på sitet. Google crawler sitet, som linket referer til. Der er tilsyneladende ingen sammenhæng mellem sproguniverserne på det og sitet, som linker. Google lægger tingene sammen. Alt Google ved er, at indlægget handler om pærer og bananer på Facebook – og ellers er linket spam.
Hvis Lemberg i stedet for det rå link, han leverer i bunden af indlægget, havde skrevet:
‘PS: Tak til Hans Tosti for inspiration. 😉
Læs om ”Facebook Promoted Posts” (”=link) – annoncering med hovedet under armen.’
… ville både læserne og Google føle sig bedre orienteret. Læserne, fordi, de pludselig forstår, hvad Lembergs indlæg handler om (ja folk, der kender ham gætter, at det handler om facebook, men hvor skulle andre vide det fra?). Google, fordi den registrerer, at ordene sammenlagt er det eneste navneord, der går igen i begge indlæg. Husk, at navneord (substantiver) beskriver substans. Må Facebook-annoncering så ikke i én eller anden forstand have relevans for dem begge?!
– Det er alt for let at snyde med. Googles grunde til at fornægte ankertekster som en ranking-faktor bør veje højere end argumenterne for at beholde dem, tænker man straks.
Men ikke nødvendigvis.
Biblen er en analogi. De største digtere og bedste skribenter bruger analogier. Det gælder også i faglitteraturen. Tænk på Platon, Sun Tzu og Matt Cutts (http://news.submitinme.com/newsdetails-221.aspx). Analogier, der vel og mærke lykkes, siger mere end 1.000 forklaringer.
I det lys: Er det så ikke et kvalitetstegn, at ordene “Facebook Promoted Posts” kun går igen en enkelt gang i begge indlæg?
Hvis det er tilfældet og du forestiller dig, at manden, som indlægget referer til selv havde skrevet Lembergs artikel og at artiklen trak trafik, kommentarer, G+’ere og likes – som gode gæsteindlæg gør – er det vel et kvalitetstegn i Google ’øjne’, at ordene kun går igen i ankerteksten?
Der findes sikkert flere eksempler på ankertekst, som den mest meningsgivende forbindelse mellem to indlæg.
Man kunne også vende den om og spørge. Hvis du kan snyde med ankerteksten, kan du så ikke ligeså godt snyde med keywords på site og indlæg, der linkes fra. Hvorfor skal ankerteksten lige miskrediteres?
Kan den overhovedet miskrediteres, når indlægget, linket figurerer i, skaber både trafik og interaktion? Bør Google ikke netop tage den alvorligt så? Bør Google ikke tage både anker og indlæg alvorligt, når de placeres på troværdige og velbesøgte sites?
Ankertekst vil nedprioriteres, som Google bliver bedre til at finde mønstre mellem indlæg og sites, der linker til hinanden. Den vil nedprioriteres, fordi den ikke længere bliver det eneste tegn. Men noget afgørende argument for, at den forsvinder helt som ranking-faktor – finder jeg ikke?
Ankertekster bidrager til mønstergenkendelse. Google fatter ikke mening. Den kender mønstre mellem begreber, der bruges på forbundne websites. Det gør den nu og det bliver den ved med, indtil den ikke længere er maskine.
Når det er sagt, ved jeg godt, at min argumentation ikke er den stærkeste i verden. Til gengæld panikker jeg ikke over pingvinen.
… Og åbner hermed for dagens shit load 🙂
@Mikael Rieck:
Jeg har ikke konkrete beviser på, at linkplacering har betydning. Men man ved via tests, at links, der placeres bestemte steder i teksten – fx først og sidst i indlægget og blandt de første 2-4 ord i dine afsnit gives mere opmærksomhed af læserne. Det ved google vel også. Derfor synes det heller ikke urimeligt at antage, at google giver dem marginalt højere betydning. Læs mere her: http://keywordanalyse.dk/2012/02/usability-er-seo/
"udgav Platon hulelignelsen på tumblr for 2400 år siden, behøvede oldgoogle ikke hashtags…" http://t.co/VHArEKUf #debatgonewild 🙂
Tak for analogien om analogien, Torben!
Jeg tænker,
1) det forekommer sjældent at folk skriver den slags kunsteventyr på nettet uden et eneste ord om hvad de handler om i virkeligheden.
2) de burde faktisk overveje om de vinder noget på at være så uklare.
3) at hvis Google har tillid til ankertekster i artikler der ingen mening giver, er det at bede om spam med usammenhængende rablerier og perfekte ankertekster.
4) at hvis Platon havde udgivet hulelignelsen på tumblr for 2400 år siden, ville oldgoogle hverken have behøvet hashtags eller ankertekster for at forstå gennem de næste årtusinder, at teksten var vigtig og eventuelle links skulle tillægges værdi – selv uden at forstå dem. Al den omtale af tublerposten gennem tiderne ville have været rigeligt. 🙂
Hej Anders
Jeg minder igen om, at Google ingen rigtig semantisk forståelse har. Søgemaskinens ’tillid’ er ikke den samme, som den forbrugerne har til et produkt eller en information. Googles tillid hviler udelukkende på faktorer, som udviklerne har programmeret søgemaskinen til at belønne eller straffe.
Hvor motiveret eller umotiveret fx ovenstående link til ’søgeordsanalyse’ er, kommer Google aldrig til at gennemskue. Måske sidder der folk fra Google og læser mine indlæg, men selv, hvis de er ude for at dobbelttjekke, kan jeg ikke se, hvorfor de skulle straffe mig pga. af mine ankertekster.
1) Google elsker unikt content. Det er netop, hvad jeg leverer. Det er vel det, alle leverer i gæsteindlæg. Hvorfor skulle webmasters ellers være interesseret i at publicere dem?
2) Det er vel næppe det enkelte link eller den enkelte artikel, Google baserer hovedparten af sin ’tillid’ på, men snarere de websites, der linkes til og fra.
Selvom, jeg har forholdsvis mange backlinks fra forskellige gæsteindlæg, der bærer den eksakte ankertekst, er det alle links, der er placeret på blogs med høj troværdighed. De er placeret i hjemmesidernes conten_area, som du vel giver mig ret i, er det ’dyreste’ sted på websitet.
Har Google virkelig grund til at miste tillid til mit website pga. nogle ankertekster? Har Google grund til at miste tillid til websitet, der publicerer mine artikler pga. ankerteksten – og hvad er grunden til, at søgemaskinen skulle miste tillid til den enkelte artikel eller det enkelte link pga. ankerteksten – når nu læserne engagerer sig i det, jeg skriver.
3) Selv, hvis jeg KUN havde eksakte ankertekster – hvorfor skulle Google så straffe mig for det?
Det kan da godt være, at Google på et tidspunkt finder ud af, at jeg selv skriver mange af de indlæg, der linker tilbage til mig – men hvad så?
Hvad siger det om kvaliteten af mine indlæg? 20 artikler, der alle linker tilbage med ordene ’freelance journalist’ eller ’tekstforfatter’– altså en professionel titel – burde da bare give mig en alternativ form for author-trust. Links, der gennemskues viser, at jeg er aktiv på nettet og får mine ting publiceret. Når artiklerne oven i købet trækker trafik og respons – hvad er så problemet?
Jeg er godt klar over, at der ikke skrives mange analogier på nettet, men eksemplet skulle nu også bare illustrere, at der findes indlæg, hvor ankerteksten faktisk bliver den eneste meningsfulde forbindelse mellem to artikler. Det var jo det, du spurgte om – var det ikke?
I øvrigt har jeg lige positioneret mig fra en 427. plads til en 12. plads via 4 backlinks, hvoraf 3 bærer den eksakte ankertekst ’tekstforfatter’.
Om så det holder, må vi se. Hvis ikke, må jeg jo tage kontakt til dem, der udgiver mine indlæg og få ændret ankerteksten. Personligt tror jeg ikke, det bliver nødvendigt. Hvorfor skulle det det?
Meget spændende læsning – Er alligevel en del i linkbuilding, men det er bare at klø på, så skal det nok give resultater vel 🙂
Det tricky ved gæsteindlæg er for mig at finde blogs, der er åbne for, at man skriver indlæg for dem. Synes virkelig ikke, at folk er særligt åbne overfor det, selvom jeg (efter min egen mening) producerer kvalitetsartikler 🙂
Synes det er vildt svært at finde gode sites at kommentere på her i DK, samt med en god page ranking. Derudover, så er der rigtige mange blogs derude, der har no-follow, hvilket vel gør det ligegyldigt?
Gav mig et helt andet perspektiv af gæsteblogging – positivt vel at mærke :-). Det jeg dog ikke forstår, og som jeg i øvrigt stadig ikke forstår er hvorfor linkbuilding i form af gæsteindlæg, har større fordel, end kommentarer med do-follow?
Mvh. Knuth Becker
Det er fordi Google udemærket ved hvad på siden der er kommentarer og hvad der er indlæg. 🙂
Okay, tak for det Saugstrup :-). Er forskellen så markant hvorvidt man kommentar linkbuilder, eller gæsteposter? I så fald HVOR markant?
Meget interessant læsning. Men hvad vis man den anden vej ønsker indhold til sin side i modsætning for backlinks findes der så steder hvor man danne et sådanne samarbejde …, emne opdelt eller lignende . Da begge parter får bennefit skulle det vel ikke være så svært at finde sider der vil formidle denne kontakt. … Elller?
Bliver lige nød til at skrive et indlæg mere da jeg gerne vil på mailinglisten når der svares 🙂
Rigtig god artikel med en masse brugbar viden. Den er nu blevet bogmærket! Tusind tak.
Hilsen Simon
God artikel du har dig her:-)
Med hensyn til overoptimering af hjemmesider f.eks. i forbindelse med linkbuilding. Hvad er dine erfaring der? Tænker på interval mellem opbygning af links:-)
@Søgemas@Søgemaskineoptimering:
Jeg har ingen erfaring med overoptimering af hjemmesider eller med linkbuilding, der blev straffet. Jeg tror, det skyldes, at jeg aldrig har købt links fra Filippinerne eller noget andet sted. Jeg har også kun meget sjældent brugt dårlige eller halvdårlige linkkataloger eller andre tricks, der entydigt kunne tolkes som snyd.
Hvis du bygger links via gæsteindlæg eller anden content marketing, tror jeg ikke, du kan gøre det i et interval, som Google synes er for hurtigt.
… Ja selv, hvis du var team af bloggere, der fra den ene dag til den anden, skaffede mange mange backlinks til et website, har jeg svært ved at forestille mig, at Google ville straffe dig for det.
Det sker jo faktisk også engang imellem, at en pressemeddelelse eller en artikel pludselig får rigtig mange indkommende links.
Så længe kilderne, der linker, er troværdige – tror jeg ikke, du behøver at bekymre dig.
Ang. ankertekster:
Til gengæld har jeg heller aldrig bygget mere aggressive backlinks med ankertekster og hele molevitten end til min egen hjemmeside – den, der hedder storyhunter.dk.
Jeg passer selvfølgelig på i disse tider, når kompetente folk, der også kommenterer her, kritiserer brugen af ankertekster. Ikke desto mindre bruger jeg næsten altid ankertekster, som på én eller anden måde hjælper mine placeringer på ord, jeg vil ranke på. Det kan være synonymer, ord, der ligger tæt opad – udover eksakte matches.
Ovenfor skriver jeg et rimeligt langt ude eksempel til Anders Saugstrup omkring, hvorfor Google har brug for ankertekster, når den skal ranke artikler og sider i sit index.
Jeg er i mellemtiden faldet over et bedre eksempel, nemlig den her artikel på Amino, som jeg selv lige har skrevet: http://www.amino.dk/blogs/tekstforfatter/archive/2013/02/01/tekstforfatning-for-freelancere-skriv-ikke-vi-om-dig-selv-p-229-dit-website.aspx
Artiklen er løst optimeret efter ordet ’tekstforfatning’. Før jeg gjorde det, blev ordet ikke brugt en eneste gang i artiklen.
Alligevel handler artiklen om jo tekstforfatning – rettere, om tekstforfatning for freelancere.
Uden min optimering vil Google aldrig kunne fatte det. Jeg kan ikke se hvordan i hvert fald. Google forstår jo ikke mening som sådan – kun sociale signaler (nogle gange fra authors, der plejer at bruge bestemte ord) og ligheder mellem ord, der findes på sider, som linker til hinanden.
Min pointe er, at i alle artikler, der ikke er tekstoptimeret eller som meget branchebevidst bruger de samme vendinger, som resten af nichen – da kan ankertekster hjælpe Google med at placere indlæg under de rette søgeord.
Derfor vil de også altid have en vis værdi.
Min regel er, at hvis jeg med god samvittighed overfor læseren kan lægge et backlink under en given ankertekst – så vil jeg gøre det. Det har indtil videre virket.
Jeg skal nok lige smide en kommentar, hvis jeg i fremtiden går hen og bliver straffet eller hvis jeg finder beviser for, at den nævnte strategi er ineffektiv.
Imellem tiden kunne jeg godt tænke mig at høre argumenter fra Saugstrup, dig eller andre, der forklarer, hvorfor ankertekster helt præcist med tiden vil miste deres værdi.
@Selv tak Simon. Dejligt at høre
[…] her. Det har jeg gjort tidligere i en artikel på Ib Potters blog. Læs artiklen her: http://www.potter.dk/links/linkbuilding-gaesteindlaeg-om-gaesteindlaeg.htm og få alt at vide om fortræffelighederne ved netop denne […]
Hej Torben. Tak for et godt (gæste)indlæg og nogle utrolig fine eksempler. Personligt elsker jeg eksemplet med hundesmykket!
Udover dine gode råd til håndtering af SEO, er jeg desuden rigtig glad for at se, at du nævner vigtigheden af relevante indhold af høj kvalitet. Tiden hvor der linkbygges med ligegyldige og irrelevante lavkavlitetstekster er heldigvis forbi, og de, der skaber indhold, der er relevant og deleværdigt for brugerne, belønnes. (Jeg kommer nok højst sandsynligt til at “belønne” dig for dette meget brugbare indlæg ved at linke til det og dele det med andre)
Mvh Katrine
@Torben
Ja en hjemmeside kan jo godt gå viral og få for eksempel 100-1000 links på en dag. Jeg tror mere det handler om ikke at få for eksempel 100 links fra crappy sider med høj OBL og en masse spammy content.
Hej Torben,
Tak for et glimrende indlæg her på Potters blog!
Jeg har selv benyttet gæsteblogging meget aktivt som linkbuilding til mit relativt nye virksomhedssite, og det er lykkes mig at komme på side 1 på kort tid. Gæsteblogging kan absolut anbefales til folk der skriver godt og har noget interessant at sige – her er det helt genialt.
Jeg ser frem til dit næste podcast, Potter! 😉
mvh
Tobias
Rigtig gode pointer, og rigtig meget jeg kan tage med. Er stadig ny inderfor dette tag, så altid rart med en artikel, der kan bruges til noget 🙂
Det er et område vi vil arbejde mere med kontra adwords, vi kan se den positive fremgang selv ved gæsteindlæg, rigtig god artikel.