“Er der ikke noget med at man kan skrive noget usynligt, som kan snyde søgemaskinerne?”.

Det korte svar er nej. Det de fleste refererer til, er matetags, som i tidligere tider kunne bruges effektivt til at få sig placeret godt på de forskellige søgemaskiner. Idag tæller metatags også med i det store hele, men ikke som et hemmeligt redskab til at få sig placeret i toppen – alene ved at bruge metatags.

Er godt eksempel er MCB Holstebro. MCB webdesign, CMS og meget andet, som står i deres vigtigste metatag, nemlig den der hedder “Title”, har i den metatag der hedder “Keywords” skrevet :

“webdesign,webløsning,internet,database,sql,web,internetløsning,

hosting, webhotel,email,hjemmeside,design,holstebro,vestjylland”

hvilket må siges enkeltvis at være søgeord med meget konkurence. Men nå nu man ved at der i godt 50% af alle søgninger indgår 2 eller 3 ord inden brugeren finder det han søger, så går det vel an. MCB vil altså gerne findes hvis man skriver “webdesign holstebro” eller “Internetløsning vestjylland” . Prøv at klikke på de to links – de linker til søgningen på Google. MCB webdesign og meget andet er ikke at finde blandt de første 100 resultater på Google.

Det er ekstremt simpelt: MCB skriver ikke Holstebro eller vestjylland nogen steder på deres website. Dermed tænker søgemaskinen vel: ordene findes ikke i teksten – altså må det være spam det der står i metadataen.

At MCB webdesign, CMS og meget andet ligger i Holstebro burde have løst problemet. Men der hvor der skulle være skrevet Holstebro, da har MCB Webdesign, CMS og andet lavet en lille grafik med ordet: Holstebro. Da Google ikke kan tyde billeder er ordet Holstebro slet ikke at finde på MCB Holstebro.

Altså: der findes ikke noget hemmeligt man kan skrive i på bagsiden. At man kan skrive noet på bagsiden – altså metatags – det er så en hel anden historie.

For lige at runde MCB webdesign Holstebro cms og meget andet af, så har de mange kompetencer: her er en af dem…