Google Adwords koster først, når annoncen sender en besøgende til din hjemmeside. Derfor er en god Adwords annonce den, der sender den rigtige besøgende. Det kræver at du optimerer dine annoncer.
Der er mange måde at optimere dine annoncer. Én af metoderne er, at du styrer hvad tid i døgnet din annonce skal vises. Standard er, at dine annoncer bliver vist hele dagen. Men sådan behøver det ikke være.
Du kan tidsstyre dine kampagner.
- Log på din Adwords konto
Gå til din Kampagneoversigt
- Sæt et flueben ved den kampagne, du ønsker at tidsstyre.
- Vælg ”Rediger indstillinger”
Annonceplanlægning
- Klik på ”Slå annonceplanlægning til”
Indstil tidszone
Herfra af giver det vidst sig selv. Du kan lave tidsstyring på de enkelte dage, vælge at alle dage skal være ens….
Nu kan du segmentere dine annoncer efter, hvilke målgrupper der skal rammes på forskellige tider af døgnet.
Adwords annoncer kan være ekstrem effektive – men der skal arbejdes med dem. At tidsindstille dine Adwords annoncer er én af faktorerne.
Smart!
Jeg har ikke selv siddet med AdWords, men har dog fået 400 kroner dertil af en kammerat. Det er måske ikke så meget, men så har jeg da lidt at lege for, og lige se hvordan det virker.
Jeg vil da helt sikkert prøve at udnytte denne lille “guide”, når jeg får stablet en smule på benene…
Det er super smart. Jeg vidste ikke at man kunne indstille tiden på AdWords med det ved jeg nu takket være dette fremragende indlæg.
Jeg har ikke selv erfaringen med at køre en Adwords kampagne, men jeg har under min uddannelse som multimediedesigner været ude i en virksomhed som benytter sig af Adwords i deres markedsføring.
Men hvis man selv skulle i gang med lidt AdWords kunne det være man skulle prøve denne lille guide af og se om man kunne få nogle brugbare data ud af det.
Glæder mig til at læse mere på din blog i fremtiden Potter
Adwords er lækkert, hurtigt, nemt og smart. Men det koster også kassen, hvis altså du ikke optimerer dine annoncer. Der er rigtigt mange penge at spare – og rigtigt mange penge at tjene.
Lad høre hvordan det går.
Tak Dennis. Jeg holder mig også up 2 date med din blog 😉 Du er i min Netvibes nyhedslæser – og så er der jo aNyhed.
Hvordan laver du den sløring af dit billede?
Photoshop… med en lille hurtig maske og lidt blur.
Tak for tippet … tror nu det store arbejde ligger i at finde ud af præcis hvornår dine brugere søger på dine keywords..
Hej Ib. Jeg var godt klar over at man kunne tidsstyre sine annoncer. Mit spørgsmål er blot: præcis hvad får jeg ud af det?
Afhængig af dine mål med AdWords og søgemaskinemarkedsføringens rolle i din samlede markedsføringsplan kan du optimere på:
1) Trafik
2) CPC
3) Omsætning
4) ROI
Set fra en forretningsvinkel er 4 bedre end 3 som er bedre end 2 osv.
Arbejder du på at maksimere din trafik (og har et tilstrækkeligt budget) kan du på et lille marked som det danske arbejde med to parametre: Maksimere visninger samtidig med at du maksimerer CTR. Ifht. at maksimere antal visninger, er tidsstyring ikke nogen fordel. Der gælder det om “fange” alle de relevante søgninger som foretages. Mht. CTR kunne jeg dog godt forestille mig at der kunne være lidt at hente. Der kan være mange søgninger på et ord i dagtimerne som ikke foretages med køb for øje og så vil du få en lav CTR. Koncentrerer du dig i stedet om (fx) aftentimerne, hvor folk shopper på nettet (hypotetisk … mange handler foregår i arbejdstiden), får du en højere gennemsnitlig CTR, og dermed en højere kvalitetsscore og lavere klikpriser. Men du mister stadig klik samlet set. Og så er det pludselig ikke klikmaksimering, men CPC-minimering du foretager. For mange, især små virksomheder, vil det imidlertid også være mere hensigtsmæssigt da deres budget ikke er stort nok til trafikmaksimering.
Iht konvertering vil noget lignende gøre sig gældende, men her bliver det for alvor interessant.
@Berts Google har flere gange lagt op til at man skulle kunne følge klikmønstrene time for time. I en tidligere version af Analytics fungerede det faktisk. Men jeg kan ikke i dag se at det ligger i GA. Måske hvis du har et andet statistikprodukt?
Tidsstyring af Adwords annoncer tror jeg alle kan have gavn af – hvis du altså kender din målgruppe.
Jeg er endnu ikke løbet ind i det website, der lever så godt af at få besøgende, at de blot er interesseret i trafikken. Tværtimod oplever jeg, at det er uvidenhed, hvis det blot er et spørgsmål om at få flest hits ud af en Adwordsannonce.
Det er ikke så groft ment, men det er nemt at lave en Adwordkampagne, men langt mere tricky at optimere den… hele tiden .. og så igen….
Så 4, 3, 2, 1 tænker jeg, passer godt sammen med Tidsstyring af Adwords annoncer.
Tak for dit indlæg, Sebastian Franck, hvem du så er…. for mister Twitter er du vel næppe 😉
Potter
Der ER situationer hvor trafik giver mening som den primære målsætning – fx i forbindelse med brandingkampagner for kortvarige forbrugsgoder som sælges gennem detailhandlen. Det kunne fx være annoncer for Nivea der linker til et underholdnings og spilsite. Her er det selvfølgelig også interessant hvor lang tid de besøgende bruger på at interagere med sitet, men det er en anden diskussion
Nej, jeg er selvfølgelig ikke Mr. Twitter (den ære må vist gå til Biz Stone) 🙂 Der skulle naturligvis have stået http://twitter.com/ksfranck – og jeg henviser kun til min Twitter account, fordi jeg et par dage endnu pusler med at lancere en fuldstændig blog.
Er det samme idé efter de har lavet det nye interface?