Når det gælder om at tiltrække nye besøgende – og opmærksomhed til din Weblog – så er dine overskrifter, det der skal trække besøgende til.
Det er overskriften på dit indlæg, der er den største og vigtigste enkeltstående faktor. På de forskellige Social Media steder på internettet, er det overskriften, der er afgørende for, om brugeren klikker sig ind på dit site. Her tænker jeg på www.overskrift.dk, www.blogbot.dk , www.anyhed.dk eller nogle af de mange udenlandske.
Et og andet sted er det logisk nok. Hvilken overskrift ville du klikke på:
”Gennemgang af, hvordan du får folk til at linke til din hjemmeside”
eller
”10 sikre tips til linksucces”
Det handler om overskrifter
Det tager tid at finde en god overskrift, men det er bare så vigtigt. Copyblogger har et rigtigt godt indlæg med tips til, hvordan du laver en magnetisk overskrift.
Her er den i en kort dansk udgave:
1. Hvem kunne ikke tænke sig [emne]?
2. Hemmeligheden bag [emne]
3. Din vej til at [emne] til [emne]
4. Genvejen til [emne]
5. Slip af med [problem] en gang for alle
6. Her er en hurtig måde [at løse et problem på]
7. Nu kan du også få [noget ellers svært opnåeligt] [en fed situation]
8. [Gør ] som [en kendt eller beundret]
9. Få en [eller] byg en [emne] du kan være stolt af
10. Hvad alle burde vide om [emne]
Udover at overskriften skal tiltrække brugere, så skal den også indeholde de vigtigste søgeord eller søgesætning. Se, nu begynder det at blive svært. Nogen gange ligger den lige til højrebenet, andre gange KAN det bare ikke lade sig gøre både at ”kroge” læseren og Google på én gang.
Gør opmærksom på din weblog
Når du har skrevet dit indlæg, skal det syndikeres – spredes ud, deles med andre. Nu er det en fordel, hvis du skriver på engelsk, for så har du et kæmpe udvalg af Social Media sites, hvor du kan dele dit indlæg med andre.
Skriver du på dansk, er det stadig lidt småt. Men dem jeg bruger er:
aNyhed – et nyt sted med, i skrivende stund, 150 brugere. Her kan du oprette dig som bruger og tilmelde indlæg. Så stemmer de andre brugere på dit indlæg og har mulighed for at kommentere på det. Indlæg med mange stemmer ligger længst fremme i systemet og genererer besøgende til dit site.
Overskrift.dk er Danmarks weblog-portal. Her kan du søge, finde og følge med i den danske blogosfære. Opret dig som bruger og tilmeld dit feed fra din blog.
Blogbot er et samlingssted for folk der læser og/eller skriver weblog. Her kan du, i næsten realtime, følge forskellige danske blogs. Og altså også din weblog, hvis du tilmelder den.
Og så er der dem, der med tiden kommer til at abonnere på din weblog. Hvis du gerne vil følge med i, hvem der tilmelder sig, og hvad de læser, så tilmeld dig Feedburner og brug den til din feed. Den giver dig et fint overblik over dine abonnenter.
Desværre findes der endnu ikke et redskab, der kan fortælle mig, om min overskrift har virket så godt, at du har læst helt herned til. Men det regner jeg da stærkt med 😉
Smukt indlæg Potter.
En god lille “huskeliste” hvis man er i tvivl om hvad man skal kalde sin artikel.
Jeg takker herfra i hvert fald 😀
Yes, takker også herfra – Gode tips, der er skrevet bag øret 🙂
Jeg læste hele vejen her til, Potter! Og hvornår er det så lige, jeg hører om det Podcast, du vil have mig med til?
Nu får jeg jo tid til det, eftersom jeg har solgt min blog til Isabella Löwengrip: http://www.blog.concept-i.dk/svensk-blogger/
Du kan ikke leve uden din blog og da slet ikke overlade den til en svensk blondine 😉
Og tro mig – du bliver den første, der kommer til at høre om min Podcast… tror jeg er ved at have konceptet på plads.
Jeg har en god ven og kollega, der også gerne vil i gang… blot ved vi ikke, om det skal være sammen eller hver for sig. Det er nok det der holder mig lidt tilbage….
Men det ordner sig – det gør den slags jo altid.
Potter
Ku’ være sjovt at lave en slags paneldiskussion som Podcast…
[…] 10 sikre tips til linksucces – det handler om overskrifter | Ib Potter En god gennemgang af overvejser værd at tage med når ma skriver indlæg til weblog. Hvordan skriver man en overskrift der fanger? (tags: blogging markedsføring links) […]