Analytics er et rigtigt godt program til at spore besøgende med. For den “uøvede” er der er kort oversigt af antal besøgende, viste sider, hvilke sider din besøgende er kommet fra, hvilke lande, regioner eller byer de sidder i og om det er nye eller gamle besøgende.
Webdesignere kan se hvilken skærmopløsning de besøgende har, hvilken browser de sidder med, hvilken version af Flash, opkoblingshastigheder og meget mere.
Ejeren af en webshop kan spore kunder: hvilke søgeord har de brugt for at finde frem til webshoppen, hvor i forløbet vælger de at forlade butikken, hvilke sider kommer de fra, hvem vælger at bruge kontaktformularen osv.
Dig og din Webshop
Men der er en ting du som Webshop ejer ikke kan sætte op selv: det er sporing af e-handelstransaktioner. Det er ellers rigtigt nemt – det er bare en lille kode der skal smides ind på den responsside din kunde får, når han har betalt med sit betalingskort.
Det har Scancommerce forstået værdien af: det er standard på deres webshop. De har en Webshop de kalder for e-Seller. En e-Seller Webshop har som standard koblet Analytics på.
Din webshop kan være rigtigt flittigt besøgt, men hvis den besøgende kun oser rundt uden at efterlade oplysningerne til sit betalingskort, så kan det jo være godt det samme. (Det er det ikke helt, for alle besøgende er en del af at blive kendt).
Med sporing af e-handelstransaktioner kan du se, hvilke søgeord der rent faktisk giver betalende besøgende. Og det er værdifuldt.
De gode søgeord
Webkataloger som Jubii og Ofir sælger søgeord. De tager prisen efter hvor mange der søger på de ord du gerne vil placeres under. Men mange besøgende er ikke dit ærinde: så kan du finde de søgeord der generer omsætning – og få dem billigere fordi de ikke generer hits…. ta da….
De gode annoncekroner
Der kan også være stor forskel på hvor mange penge de ligger. Det kan ofte spores tilbage til den struktur og de funktioner du har i din webshop. Med sporing af e-handelstransaktioner kan du se hvem der ligger flest penge – og hvor de kommer fra. Igen: dine annoncer på www.annonceher.dk kan genere mange hits, men ringe omsætning. Til gengæld kan de få fra www.annonceretheltandetsted.dk smide flere penge – og dermed kan det være en god idé at sadle om.
Jeg har været med til at stoppe samarbejdet med et stort norsk prisamligningsportal efter at have implementeret Google Analytics på en Werbshop. Det frigav en masse økonomi til andre markedsførings aktiviteter.
Scannet Webshop og e-handelssporing
Så nu kan man så læne sig tilbage og håbe på, at Scannet snart får øjnene på for vigtigheden af at implementere funktionen i deres Webshop. Det er ved at være et år siden jeg gjorde dem opmærksomme på det første gang.
Og nej – du kan ikke bare hoppe på en Scancommerce Webshop. Scancommerce leverer primært tilpassede netbutikker – derfor udvikler de ikke på den du kan købe som hyldevare… og det holder ikke. Så skal du i lommen hver gang du vil have en ny funktion….
Kunne du ikke tænke dig at Scannet fik koblet en e-handelstransaktion på din Webshop?
Sjovt som du er efter Scannet 🙂 Anyway, jeg kan kun bakke om omkring Analytics og mulighederne med transaktionsanalyse. Også selvom rigtig mange er imod, at give disse data til Google…
Kender du en metode i Analytics til at se hvor mange besøgende som ikke har Flash installeret? Jeg kan ikke lige gennemskue de data man kan se.
Det er fordi jeg har løsninger i Scannet at jeg er “efter” dem… hvad de andre Webshop løsninger ikke har på plads… det bekymrer mig ikke 😉
Jeg har læst at 98% af alle brugere kan se video lavet i Flash. Fordi browsere automatisk installerer en plugin der kan afvikle Flash, kræver det ikke noget af brugeren… hvor imod, mangler du et codec til Windows Media, så skal du selv på jagt for at finde en løsning.
Derfor vil jeg mene, at du ikke har nogen grund til at gå på jagt efter det tal.
Jeg har lige været inde og se på de sites jeg moniterer… og den er god nok.
Prøv engang følgende:
Indholdsoptimering > Webdesign og parametre > Flash-Version
Tallet i bunden er alle dine besøgende. Tallet passer med det absolutte antal besøgende. Der er et enkelt felt hvor der står (no data) – den ligger på en ca 1%.
Tror du ikke det passer?