Analytics er et rigtigt godt program til at spore besøgende med. For den “uøvede” er der er kort oversigt af antal besøgende, viste sider, hvilke sider din besøgende er kommet fra, hvilke lande, regioner eller byer de sidder i og om det er nye eller gamle besøgende.

Webdesignere kan se hvilken skærmopløsning de besøgende har, hvilken browser de sidder med, hvilken version af Flash, opkoblingshastigheder og meget mere.

Ejeren af en webshop kan spore kunder: hvilke søgeord har de brugt for at finde frem til webshoppen, hvor i forløbet vælger de at forlade butikken, hvilke sider kommer de fra, hvem vælger at bruge kontaktformularen osv.

Dig og din Webshop

Men der er en ting du som Webshop ejer ikke kan sætte op selv: det er sporing af e-handelstransaktioner. Det er ellers rigtigt nemt – det er bare en lille kode der skal smides ind på den responsside din kunde får, når han har betalt med sit betalingskort.

Det har Scancommerce forstået værdien af: det er standard på deres webshop. De har en Webshop de kalder for e-Seller. En e-Seller Webshop har som standard koblet Analytics på.

Din webshop kan være rigtigt flittigt besøgt, men hvis den besøgende kun oser rundt uden at efterlade oplysningerne til sit betalingskort, så kan det jo være godt det samme. (Det er det ikke helt, for alle besøgende er en del af at blive kendt).

Med sporing af e-handelstransaktioner kan du se, hvilke søgeord der rent faktisk giver betalende besøgende. Og det er værdifuldt.

De gode søgeord

Webkataloger som Jubii og Ofir sælger søgeord. De tager prisen efter hvor mange der søger på de ord du gerne vil placeres under. Men mange besøgende er ikke dit ærinde: så kan du finde de søgeord der generer omsætning – og få dem billigere fordi de ikke generer hits…. ta da….

De gode annoncekroner

Der kan også være stor forskel på hvor mange penge de ligger. Det kan ofte spores tilbage til den struktur og de funktioner du har i din webshop. Med sporing af e-handelstransaktioner kan du se hvem der ligger flest penge – og hvor de kommer fra. Igen: dine annoncer på www.annonceher.dk kan genere mange hits, men ringe omsætning. Til gengæld kan de få fra www.annonceretheltandetsted.dk smide flere penge – og dermed kan det være en god idé at sadle om.

Jeg har været med til at stoppe samarbejdet med et stort norsk prisamligningsportal efter at have implementeret Google Analytics på en Werbshop. Det frigav en masse økonomi til andre markedsførings aktiviteter.

Scannet Webshop og e-handelssporing

Så nu kan man så læne sig tilbage og håbe på, at Scannet snart får øjnene på for vigtigheden af at implementere funktionen i deres Webshop. Det er ved at være et år siden jeg gjorde dem opmærksomme på det første gang.

Og nej – du kan ikke bare hoppe på en Scancommerce Webshop. Scancommerce leverer primært tilpassede netbutikker – derfor udvikler de ikke på den du kan købe som hyldevare… og det holder ikke. Så skal du i lommen hver gang du vil have en ny funktion….

Kunne du ikke tænke dig at Scannet fik koblet en e-handelstransaktion på din Webshop?

 

Technorati tags: Google Analytics, statistik, markedsføring