Følgende indlæg er skrevet af Per Allerup. Hvis du interesserer dig for søgemaskineoptimering, så skal du lære Per at kende. Han er en vanvittig flittig blogger og skriver fantastiske indlæg – indlæg du kan lære af – indlæg du bliver klogere af. Nu skal du lige læse Pers indlæg her… og så kan du tage vejen forbi hans blog, hvor du finder ander indlæg værd af bruge tid på. Men først: god fornøjelse med indlægget “Død over seo – eller leve seocial”.
Død over seo – eller leve seocial?
Der går næsten ikke en uge, uden at en profet erklærer søgemaskineoptimering som vi kender det for død. Men hver gang har SEO rejst sig som en anden Fugl Fønix, og vist sit værd. Det er næsten lige så sikkert som amen i kirken: Enhver Google-opdatering eller ny social tjeneste er lig med enden på SEO i sin nuværende form – I hvert fald hvis man skal tro disse online profeter.
Senest er det så de sociale medier, som får æren for at stede SEO til hvile for evigt – For tiden florerer udsagn som: linkbuilding er død – Sociale medier er det nye sort. Men forholder det sig så sådan? Kan vi bare oprette en Facebookside, læne os tilbage, skrive lidt statusopdateringer, og så er den ged barberet?
Næppe!
Der er ingen tvivl om, at de sociale medier får en stor rolle at spille for placeringen i søgemaskinen, men derfor skal man nu ikke lægge de gamle dyder på hylden. Som med alt andet: Det handler om at få alle heste til at trække, hvis du vil helt i top.
Hver ting til sin tid
Hvor vi før brugte rigtig meget tid på at sidde og finde nye steder at få de magiske links, kommer vi ikke uden om at de sociale medier også skal med. Så hvis vi før brugte 100% af tiden på linkbuilding, skal det måske hedde 60/40, 40/60 – Eller hvad du nu synes. Der skal afsættes tid til begge dele.
Hvordan udnytter man så de sociale medier i sin SEO?
Egentlig er der jo bare tale om linkbuilding – Man laver links til sit indhold, som så spredes viralt på de sociale tjenester. Det kan være Facebook eller Twitter i Danmark, eller Folkd.com eller digg hvis man er mere internationalt orienteret.
Forskellen er: Man kommer ikke langt i de sociale medier med den kvalitet, som man hidtil har smidt i linkkatalogerne. Der skal være gods bag, for at dit indhold får sit eget liv i de sociale medier. Det nytter ikke at du bare laver et hurtigt indlæg om dette eller hint, for så at smide det ud på Twitter.
Du kan jo se på dig selv: Hvor mange ting har du retweetet den seneste uge? Der er en kæmpe kvalitetskontrol i de sociale medier – For et retweet eller et like på et link er lig med et kvalitetsstempel fra den der deler det.
Sociale medier kræver – at du er social
Hvor almindelig linkbuilding oftest højst kræver lidt slesk tale overfor en webmaster, er det en anden sag med de sociale medier. For at få sine retweets eller likes kræves det, at du også retweeter eller liker de andres indhold – og ikke kun deler dine egne artikler, men også poster andres gode ting – Det handler om vidensdeling. At give og tage
Faktisk kan man sidestille det med den gamle disciplin at linkbuilde via. fora, som jo egentlig også kan siges at være sociale medier – Om end i mindre målestok. Her kommer du ikke langt med at vælte ind, oprette en bruger og så poste dit link i et ubehjælpsomt indlæg. Oftest vil du så falde for en moderators hånd, og faktisk stå tilbage med et blakket ry.
Vil du have mulighed for at linkbuilde via fora handler det om, at du skal blive en autoritet eller ressource – Så er der ingen der har ondt i røven over, at du poster et link til en god artikel du har skrevet, eller et produkt der løser spørgerens problem.
En tommelfinger – Ni andre fingre
En tommelfingerregel siger, at man for at have succes med sin optræden i de sociale medier, skal give 90% – Så kan man tage 10%. Med andre ord: For hvert kommercielt indlæg du laver, skulle du helst have lavet 9 sociale – Retweets, kommentarer, likes eller opload af hundehvalpe.
3 tips til succes med SEOcial
- Jeg har tidligere nævnt det: De sociale medier kræver kvalitet. Har du kun en flad webshop med postkasser må du i gang med at lave den ultimative guide til valg af postkasse – Eller du kan jo lave 10 trin til postkassesprængning, som kan postes op til nytår.
- Få fingeren ud – Vær social. Start med at kommentere, retweete, like osv. Du skal have opbygget noget streetcredit, som du kan bruge når DU poster dine guldæg senere.
- Find de rigtige at følge eller netværke med. Brug de indbyggede søgefunktioner til at finde ligesindede, som du så begynder at involvere dig med.
- Giv gæld – Gør noget for andre, så vil de huske dig, når du skal have retweetet noget.
Lyder det besværligt? Det er det også – Med mindre du vælger at se det som en investering, så vil du opleve at de sociale medier i høj grad kan betale sig – også selvom søgemaskineoptimering ikke er helt død endnu – Heller ikke denne gang.
Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/x4hf6fkp Super indlæg af Per @allerup
Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/x4hf6fkp Super indlæg af Per @allerup
RT @ibpotter: Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/xR8MwqCp Super indlæg af Per @allerup
RT @dennisvinkler: RT @ibpotter: Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/kFlBLM78 Super indlæg af Per @allerup
Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/x4hf6fkp Super indlæg af Per @allerup
RT @ibpotter: Død over #seo – eller længe leve seocial? http://t.co/gQTjFMzy Super indlæg af Per @allerup #sm
Spændende indlæg om forandringerne i mediebilledet RT @ibpotter: Død over seo – eller leve seocial? http://t.co/P9eHb660
RT @ibpotter: Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/XjVPolwB Super indlæg af Per @allerup
Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/x4hf6fkp Super indlæg af Per @allerup
RT @ibpotter: Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/b4kEC0cH Super indlæg af Per @allerup
RT @ibpotter: Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/7FkeOIfJ Super indlæg af Per @allerup
Rigtig godt indlæg Per. Hvordan ser du muligheden for at systematisere den sociale del?
I Danmark kunne jeg forestille mig, at det kunne komme til at koste en del penge, men på engelsk kunne jeg forestille mig, at man kunne få f.eks. dygtige Filippinere til at være en “social medarbejder” for en relativt interessant sum penge.
Tak Mikael – At systematisere er jo ikke anderledes end at systematisere sine andre gøremål i markedsføringsøjemed. Det der er kunsten, er at gøre sine indspark så interessante, at de skaber den debat eller “deling”, som gør at de giver SEO-værdi.
Slut med asociale SEO-folk. RT @ibpotter: Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/ekZ3gA4V Super indlæg af Per @allerup
@Mikael Rieck – jeg synes pointen må være, at man med sociale medier ikke kan “game” systemet. Dygtige Filippinere nytter ikke SERP visninger, når deres netværk ikke er købere… som når folk i dit netværk dukker op i Google søgninger, fordi de har plusset siden.
Men klart kan det lade sig gøre. Men nok dyrere end at “nøjes” med at lave kvalitetsindhold.
Men det kommer klart an på form. Din blog kommer til at profitere på det, bare ved at det indføres.
Dine passive indkomst projekter får det nok hårdt…. eller hvad?
Nej overhovedet ikke. Jeg tror du misforstår mig. Alle tror at “Filippinere” er det samme som “lav kvalitet”. Det er en meget forkert (og lidt nedsættende) opfattelse.
Det svarer i princippet kun til at du ansætter en “sociale medier konsulent” (eller hvad sådan en hedder), men til en langt lavere pris.
Og jo Potter… systemet vil altid kunne “games” hvis det er det man vil. Nu har folk i +15 år sagt, at NU kan man ikke længere “game” det, men det er alligevel lykkedes. Det kommer aldrig til at ændre sig 🙂
Så nej mine hjemmesider kommer ikke til at få et problem. Jeg forstår at udnytte den globale arbejdsstyrke på en forsvarlig og kvalitetsbevidst måde, så jeg ser kun frem til at der måske er andre der måtte give op.
/Mikael
Super godt indspark, Per! Er helt enig i at sociale medier kun er en del af mixet, og jeg mener faktisk noget mindre end du nævner (60/40 ca.), nok nærmere omkring 10-20%.
SEO bliver mere og mere en bred disciplin i at opbygge brands på nettet, og der indgår social helt sikkert som en større og større del.
Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/x4hf6fkp Super indlæg af Per @allerup
“@ibpotter: Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/Vn1KbD7v Super indlæg af Per @allerup”#opbygstreetcredit #seo #SocialMedia
Interessant at læse SEO folk, der skal sætte social på formel, så de kan arbejde med det. http://t.co/E6B92ZQq
RT @ibpotter: Død over seo – eller leve seocial? http://t.co/IBVMNVJi
Hejsa,
Skidesurt for os B2B virksomheder samt andre virksomheder der måske har et produkt eller et brand der ikke lige er egnet til twitter & facebook!
Overhovedet ikke 🙂
Sociale medier er meget mere end Twitter og Facebook.
Brug i stedet din tid på LinkedIn fx.
Ellers er debatfora som Amino også et socialt medie, ligesom en blog ville være helt oplagt.
Drop unskyldningerne og bliv social!
Btw. Super indlæg, Per 🙂
Hejsa Morten,
Tak for dit svar, jeg er ikke helt enig i din sammenligningen med facebook, twitter, blogs & Amino, desuden er vi aktive på alle ovenstående hvor nogle giver mere værdi end andre.
Umiddelbart føler jeg ikke at der er det store værdi for os på linkedIn, det er et super sted at finde sin nye medarbejder men ikke andet. (min personlige mening, kan godt se du er stor fan)
Der hvor filmen knækker lidt for mig er når man tænker SEO værdi og sociale medier, der ligger facebook & twitter lidt højere end alt andet og når man har et produkt, brand eller en målgruppe der ikke egner sig så godt til de sites, så er det lidt æv at vi ikke kan bruge dem iforhold til SEO.
Jeg synes sådan set LinkedIn rent teknisk er noget gammeldags l*rt, men der sidder mange spændende mennesker, og det professionelle miljø gør mig til stor fan 🙂
LinkedIn er nok ikke så stærk i SEO-sammenhæng sammenlignet med Twitter og Facebook. Men detagelse på fora giver da fin SEO-værdi, og en blog er da et af de stærkeste værtøjer overhovedet.
En god vinkel på jeres blog ville også give jer noget fedt indhold at dele gennem Twitter og Facebook. Hvis jeres produkter ikke i sig selv er sexede nok til Facebook og Twitter, så kan I fortælle en god historie omkring produkterne på bloggen og så dele ud gennem de sociale kanaler.
Jeg kender ikke jeres virksomhed, så det kan være i har overvejet disse ting. Ville bare prøve at give lidt inspiration 🙂
God weekend!
Det er vel bare Engange or Die (Brian Solis), som det gælder for alle typer af virksomheder.
Man kan da sagtens opbygge gode relationer mellem brand(srepræsentanter) og købere på Twitter fx.
Interessant at læse SEO folk, der skal sætte social på formel, så de kan arbejde med det. http://t.co/E6B92ZQq
Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/x4hf6fkp Super indlæg af Per @allerup
Død over seo – eller leve seocial? | Online markedsføring http://t.co/AuvoNm4z
Sociale medier svarer til slagtermesteren på Hovedgaden i 30’ernes provinsby. Den der tror man kan sætte en fillipiner til at passe relationen mellem slagtermester Karl Johan og Fru Nielsen har enten drukket af natpotten eller aldrig været ude for en dør.
Værdien ligger i relationen, og den slagtermester der kan choppe koteletter op til Fru Nielsen allerede inden hun kommer – sørger i den relationsoptimering for at Nielsens kommer igen OG anbefaler stedet til andre.
Hvad der er af SEO i social samtidig aner jeg intet om. Men jeg ved jeg køber kondomer hos Vadskjær fordi han hilste pænt da vi mødtes… Ikke pga hans placering i google.
Hvis nogen spørger hvor man kan købe kondomer svarer jeg vadskjær.
Der hvor seo mister betydning,, er når folk spørger hinanden i stedet for google … Og den tid er hastigt på vej. Jeg vil ikke erklære seo død, men i forfald og under paradigmeskift. I den grad.
Fortsæt endelig med at gå social for at få seo-værdi, men vær ikke så blåøjede, at tro det kan systematiseres på anden måde end ved at være fucking flink 🙂
Den bedste del af indlægget synes jeg var huskepillen om at man skal give for at få… Ganske som i relationer – for det er netop relationer det handler om på sociale medier.
Jeg er nygerrig. Er der egentlig noget der hedder Siri optimering endnu?
Jeg tror nu ikke at SEO mister betydningen lige foreløbig. Folk har stadig så specielle behov, at de nok ikke vil spørge om alting på Facebook.
“Nogen der ved hvor man finder kondomer i X-small?” glæder jeg mig ihvertfald til at se – og så skal jeg nok linke til Morten 😀
Hey alle – Tak for RT af http://t.co/VAKNtQql #seocial
Det er synergien af de to discipliner der er spændende. Der er vel ikke nogen der er uenig med dine social media betragtninger @Bigum, men en god forståelse for seo er med til at berige brugen af sociale medier.
Det er nogle fantastiske billeder du får sat på. Men du har jo ikke købt kondomer hos Morten. Og heldigvis for ham, så er det ikke kun dem han har givet hånd der har lyst til at købe hans varer… seo er klart det der driver flest kunder hans vej.
Min pointe er bare, at det ikke er enten eller – men både og.
Det er synergien der er spændende og udfordrerne – og vanvittigt vigtigt hvis søgemaskinerne forsat skal levere kvalitet.
Og så gør det både social media og seo mere sexet at arbejde med. Og det synes jeg er vildt fedt 😉
God måde at snørre enderne sammen på dér.
Du har ret det er komboen, men det er stadig anbefalingsøkonomien der vækster enormt.. Jeg drysser ikke jord på en seo-kiste, men det er ufatteligt så meget der er sket på 3 år, at yderligere kig 3 år frem synes umuligt.
… næ, jeg har faktisk ikke købt hos vadskjær. Jeg googlede kadonger. Kan ikke huske hvad der kom op :-p
? Ahem…. SEO & de der sociale medier – og så mit efternavn stavet forkert – http://t.co/nusiB760 ?
Død over seo – eller længe leve seocial? http://t.co/x4hf6fkp Super indlæg af Per @allerup
Jeg tror, Bigum har helt ret, når han siger, at brugerne orienterer sig hos folk, de kender og stoler på, inden de køber. Noget af tiden.
Men der er mange, der bruger search i de indledende faser. Søger på spejlrefleks ca. 5.000. Læser på fotofora, fotoblogs, kigger på prissammenligningstjenester.
Så inddrages vennekredsen — Skal det være Nikon, Canon el. Pentax. Var der ikke noget med, at Helena Christensen bruger Pentax?
Så kommer dialogen, vennernes vurdering.
Og så kommer search igen. Ok, det skulle være et ‘Nikon XX fri fragt’ el. “Nikon XX 8000”, fordi man gerne vil hente det i butikken og få kameraet i hånden med det samme.
Vejen til konverteringen er lang og krøllet.
Jeg har set mange der gjorde store øjne, når de så konverteringsstien m. Google Analytics nye multi channel / assisted conversions / AdForms Path to Conversion-tracking.
Desværre må vi jo ikke sætte analytics-scripts på FB-sider, så det er svært at teste Facebooks bidrag (udover de kliks, der kommer igennem og registreres).
@Per — meget fin artikel. Jeg synes din sammenligning med den trust, der skal opbygges på fora, er et rigtigt fint pejlemærke for, hvordan man kan gå til værks.
En sand gentleman putter mere ind i verden, end han ta’r ud af den, som min ven Kristian Brask Thomsen, siger. Det indfanger måske meget godt 9-1-reglen.
Alt godt,
Kasper
Lige en tanke mere. Jeg tror, der er meget stor forskel på, hvad vi taler om af produkter ifm. social mediers effekt.
Jo større, dyrere og komplekse ting, desto større investering af tid, hjernkapacitet og opmærksomhed inden købet. En bil, et hus, skift af bank, godt mobil abonnement.
Jeg tror de fleste køber deres kondomer, deres tyggegumi og deres cigaretter i supermarkedet/kiosken/den nærmeste.
Betyder valget af brand noget? Selvfølgelig. Det er jo genvejen til et valg, så vi ikke hver gang skal stå og reflektere over, hvad vi hælder i halsen, men instinktsikkert vælger coke på hylderne med ofte flere hundrede muligheder (øl, vand, vin).
Betyder relationerne noget dér. Noget. En del. Men langt fra alt.
Hvad angår search, så er der fortsat en enorm gevinst at hente ved at indtænke det element i sin afdækning/behovsanalyse.
Folk søger på de underligste måder og de spøjseste former og rækkefølger — og ofte på måder, som webshopejeren eller indholdssiteejeren ikke ville have kunnet tænke sig til, selvom han fik 2 år i et stille rum med gratis mad og drikke.
Der ligger unik viden gemt i aggregerede søgemønstre, afdækningen af dem, kombineret med skabelsen af indhold, der matcher både maskinernes behov for fingerpeg og menneskes behov for information eller handling.
Alt godt,
Kasper
Interessant artikel om #SEO vs #Social – http://t.co/eyOhOtH6 – Død over seo – eller leve seocial?
Hey alle – Tak for RT af http://t.co/VAKNtQql #seocial
Hey alle – Tak for RT af http://t.co/VAKNtQql #seocial
Død over seo – eller leve seocial? Skarpt blogindlæg af @allerup http://t.co/v9MCs9ZL
Det fortjener et RT @ibpotter: Død over seo – eller leve seocial? http://t.co/HGbkdr5U
Bare fordi SEOcial er et virkelig godt ord! RT @ibpotter: Død over seo – eller leve seocial? http://t.co/VyPIFnsP
God artikel. Og syntes det kommer meget an på hvad man sælger, hvor vidt man skal vægte SEO. Samtidigt, hvis man aldrig har hørt om en shop før den popper op på side 1 ved Google, er man alligevel lidt skeptisk.
Rigtig godt indlæg om seo.
Jeg synes nu, at seo er en rigtig vigtig del af markedsføringen, og det er jo sådan set også bevist mere eller mindre.
Jeg synes det er et super relevant indlæg, men jeg ser stadig et væsentligt problem – for SEO hos virksomheder der pr. definition ikke er sociale. Advokatkontorer og inkassobureauer er ikke just socialt. Er ideen så stadig den samme?
Godt indlæg!
Jeg glæder mig til vi begynder at se flere konkrete eksempler på effekten af SEOcial. Rand Fishkin har givet nogle eksempler hvor SEOmoz har fået markant bedre placering efter sociale tiltal. Ellers synes jeg konkrete eksempler er meget sparsomme.
Har I læst gode undersøgelser om effekten?
/Michael