I gamle dage handlede søgemaskineoptimering primært om, hvad du gjorde på din hjemmeside. Var den søgemaskine venlig, havde du den rigtige koncentration af søgeord på din side og i det rigtige format. Det gælder stadig i dag, men de fleste systemer i dag er født søgemaskinevenlige og bygget fornuftigt op. Det gælder for stort set alle Open Source CMS.

Der hvor du kan gå galt i byen, er når du bliver fanget af et reklamebureau, der har udviklet sit eget CMS. Det er ikke nødvendigvis søgemaskinevenligt eller opdateret, men da bureauet nu har investeret så meget tid i at udvikle systemet, så skal de jo have pengene hjem igen. Og der er mange af dem, der ikke er blege for at tage ved.

I dag handler søgemaskineoptimering mere om det du gør udenom din hjemmeside. Google har altid handlet om at få andre til at linke til sig, og med blogs, social bookmarks og software, artikeldatabaser, pressemeddelelser, billeddatabaser, videosteder m.m. , så har du i dag masse af strenge at spille på. Social Media Marketing hedder det med et fint ord: smm hvis du er til forkortelser som seo og sem.

Vi er ikke så langt fremme herhjemme, endnu, men der er små projekter i gang rundt omkring. Én af de bedre er anyhed, et sted hvor du kan dele gode nyheder med andre, stemme og kommentere på dem.

SocialScan er et lille skægt webmaster værktøj, hvor du kan se, hvor mange gange din hjemmeside er nævnt eller lagt ind på de mest populære Social Media sites.

Jeg synes, Social Media Marketing er noget af det mest spændende, der er sket indenfor digital markedsføring.