Et godt blogindlæg gør det ikke alene. Indlægget skal promoveres og markedsføres for at få den opmærksomhed det fortjener. Promoveringen skal være en naturlig del af, at skrive et godt blogindlæg.

Fundamentet skal være i orden

Markedsføring af blogindlægDit blogsystem skal være søgemaskinevenligt. WordPress platformen er født rimelig søgemaskinevenlig – men skal optimeres.

Installer et godt seo plugin, lav en fornuftig permanent linkstruktur og overvej hvordan du bruger tags.

Gør det nemt at abonnere på din weblog

Faste læsere skal kunne abonnere på din weblog – og det skal være nemt for dem.
Der er ingen der gør det nemmere en Feedburner. Tilmeld din blog og få en brugervenlig feedløsning med masse af muligheder, statistik og nyhedsmailtilmelding.

Nyhedsmail

Min blog har teknikglade læsere, der er fremme i skoene. Alligevel ønsker hver tredje, at få en nyhedsmail tilsendt, når der kommer et nyt indlæg på min blog om online markedsføring og min podcast om markedsføring på internettet. Og det er jeg glad for.
Den direkte vej til læserens mail er guld værd. Brug den. Igen – Feedburner gør det nemt.

God intern linkstruktur

Hav altid et internt link i dit blogindlæg. Det kan give dig linkjuice og vil lede besøgende til din weblog, fra de eksterne websites, der publicerer dit feed.

Gør det lukrativt for andre at kommentere

De fleste blogsystemer har ”No Follow” på kommentarfeltet. Det vil sige, at søgemaskinerne ikke ”tæller” de links der er i en kommentar. Det kan du lave om på.

Sørg for at installere et Follow plugin på din wordpress, så dem der involverer sig på din blog rettelig også bliver belønnet af Google i form af linkjuice.

aNyhed

Indsend dit indlæg til aNyhed. Først og fremmest er det en måde at gøre det netværk opmærksom på, at du har skrevet et nyt indlæg.

En blog med god ranking får et ekstra boost. En blog med dårlig ranking, kan bruge aNyhed til, alligevel at få sit indlæg på side et af Google.

Overskrift.dk

Tilmeld din blog den danske blogsøgemaskine Overskrift. Den bliver ikke brugt af ret mange, men journalister er glade for den. Om vi vil det eller ej, så er mange journalister stadig gatekeepere i dag. De trykte medier giver ikke det helt store, men et elektronisk indlæg fra en af de store på internettet kan booste enhver weblog.

Kommenter på andres indlæg

Brug Overskrift.dk , Technorati, Google Blogsearch, din Google Reader til at finde andres indlæg om samme emne. Læs indlægget og skriv en kreativ og saglig kommentar. Bloggeren og de andre der har kommenteret på indlægget vil læse din kommentar, og måske slå vejen forbi din blog og dit indlæg.

Tilmeld din blog RSS kataloger

www.rsskataloget.dk , www.feed4me.dk , www.rssland.dk , www.blogbot.dk og mange andre.
Skeptikere vil mene, at du ikke skal dele hele dit feed. Selv har jeg ingen problemer haft, men jeg læser  sjældent de blogs, hvor de ikke lader mig læse hele indlægget i min nyhedslæser. Det er “Old School” at tvinge dine læsere forbi din blog.

Twitter

Flere platforme bør være lig med flere vinkler. Twitter giver dig muligheden for endnu en vinkel på dit indlæg. Brug det kreativt.

Det traditionelle tweet:

”Jeg har skrevet et blogindlæg om Google Optimizer”

Det frække tweet:

”Sådan tjener jeg 20.000 kr. på 5 minutters arbejde”

Brug bit.ly som URL forkorter. Det giver din blog linkjuice og dig en statistik over, hvor mange der reagerer på dit Tweet – og hvor mange der retweeter.

Jeg har to Twitter profiler. Sidst tweetede jeg et indlæg på twitter.com/ibpotter . 6 timer senere tweetede jeg – med en ny vinkel – på min PotterCut profil  og fik dobbelt så mange besøgende.

Pas på med at retweete dine egne tweets. Det kan af mange opfattes som SPAM – og så kan det godt blive for selvpromoverende.

Husk at efterlade plads til at andre kan retwette dit Tweet.

Her kan du se, hvordan jeg bruger Twitter til at promovere min weblog.

Facebook

Tilmeld din blog Facebooks ”Blogs” og brug Facebook/Wordpress applikationen til at få din indlæg på din væg.

Du kan også lave en Facebook Fanside. Det har jeg ikke på min personlige blog, det ville være for nollert, men podcasten PotterCut har en Facebook Fanside.

Bogmærk dit indlæg

Gem dit indlæg i Delecious, Google Bookmarks, Stumbleupon m.fl. De fleste er “No Follow” som udgangspunkt. Men…

Brug f.eks. dit Delecious Feed på nogle af dine andre sites. Så er de ikke “No Follow” længere.

Google Reader

Opdater dit feed i din Google Reader, giv den en stjerne og del den med dit netværk.
Brug dit ”Del med andre” feed på nogle af dine blogs og sites.

Syndiker dit feed

Et blogindlæg er din genvej til flere placeringer på side et af Google. Ved at oprette profiler på andre platforme hvor du kan tilmelde dit feed, kan du nuppe både 2, 3, 4 og sågar 5 pladser på Googles side 1.

Skriv noget værd at linke til

Det burde give sig selv, men bliver ofte overset. En god weblog handler om at give. Hvad giver du dine læsere, som de har lyst til at dele med andre? Du skal give noget for at få noget igen.

Mange bække små

Det er nogle af de ting, jeg bruger til at markedsføre et godt blogindlæg. Og der kommer hele tiden flere til.

Min pointe er bare, at når du nu har brugt tid på et godt blog indlæg, så skal det også læses. Ikke ? 😉